|
Ann
Boglind
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
Ann
Boglinds skrev följande artikel i UBS-Responsen nr 3 - 1995.
Lär
av proffsen!
Genom
att läsa mycket om och av författare kan vi bli bättre skribenter
på två plan: ett hantverksmässigt plan och ett berättartekniskt,
litterärt plan. I denna artikel tar jag upp det yttre planet
[
].
I
England kan man köpa ett vykort med texten: "So, I havent
written much lately! So what? Neither has Shakespeare! (sorry)".
I en dansk diktantologi hittade
jag dikten Den dovne (late) dikter. Så här löd den: [blankt
papper med endast en punkt på slutet]
Sigrid Combuchen berättar i
sin senaste essäsamling Om en dag man vaknar att
den italienske författaren DAnnunzio behövde två smaragdringar
på ena handen, ett rött granatäpple på skrivbordet och hundra
fjäderpennor ryckta från levande gäss, för att kunna skriva.
Detta är tre icke föredömliga
exempel från författare. Men, det finns mängder av föredömen!
Min åsikt är att vi kan bli bättre skrivlärare och skribenter
genom att läsa och lära oss av olika författares skrivprocesser.
I författarporträtt i dags- och veckotidningar, i litterära
magasin och litteraturhistoriska handböcker, i essäsamlingar
och genom att lyssna på författarföredrag och intervjuer kan
vi lära oss massor om författarnas hantverk. Dessutom finns
det utöver alla de författarskolor som skrivits också böcker
om författares hantverk. Författaren och hans arbetsmetod
utgavs 1950 i Dagens Nyheters skriftserie och Pamela Lloyd
har i How writers write intervjuat 23 amerikanska
ungdomsboksförfattare om deras skrivprocess. Jag har roat
mig med att göra en sammanställning av några intressanta företeelser:
Var skriver de?
För vissa författare är platsen de sitter vid mycket betydelsefull.
Astrid Lindgren lär ha stenograferat det mesta i sin säng
om morgnarna. P.C. Jersild inspirerades av den amerikanske
författaren Nabokov, som trivdes så bra med att skriva i sin
stora Cadillac, att han, för att få skrivro till sin första
roman, stannade i Hagaparken på väg till Södersjukhuset och
skrev i sin "folka". Roald Dahl skrev bäst i sitt
lilla kalla trädgårdsskjul med benen nerstoppade i en gammal
sovsäck.
När skriver de?
"Jag skriver bäst på natten när det regnar", svarade
en gång en av mina elever när jag hade gett dem i uppdrag
att skriva om sin egen skrivprocess. Astrid Lindgren är en
morgonförfattare, likaså Strindberg. Balzac skrev på nätterna
medan han drack café noir.
Ivar Lo-Johansson har påpekat
att arbetarförfattarna tvingades att skriva på nätterna först,
för att kunna arbeta och försörja sig på dagarna. Sedan när
arbetarförfattaren övergår till att bli en enbart författare
blir han en morgonförfattare - "därför att massorna rör
sig i dagsljuset."
Vad har de för skrivverktyg?
Nuförtiden skriver nog de flesta på dator, men för inte så
länge sedan kunde man i flera tidningsintervjuer läsa om hur
viktig pennan och pappret var för författarens skrivglädje.
Roald Dahl skrev bäst med en liten blyertsstump, Monica Hughes
kan bara skriva med svart bläck och den spanske nobelpristagaren
Cela måste skriva med en gåspenna. Han tänker så bra under
de pauser som uppstår när han lyfter handen från det linnepressade
pappret och doppar pennan i bläcket.
För Cela är alltså papperskvalitén
viktig. För andra författare som Jean M. Auel och Roald Dahl
har pappersfärgen stor betydelse. De skriver båda bäst på
gult kladdpapper! Ja, det finns t o m författare som har kommit
på att pappersstorleken är betydelsefull. Ulf Nilsson skriver
först på små lappar som han sedan monterar ihop till längre
texter.
Men varifrån får de då alla sina idéer?
Gemensamt för många författare är dels att idéerna inte kommer
precis när man behöver dem, dels att idéerna behöver mogna,
ligga till sig. Detta kräver antingen ett mycket gott minne,
eller någon form av praktiskt arrangemang. För många har en
anteckningsbok blivit lösningen, bl a bröderna Goncourt, Hjalmar
Söderberg och Barbro Lindgren.
Skrividéerna tycks finnas överallt.
Det gäller att ha ögon och öron öppna och beredda. Maria Gripe
har i flera sammanhang berättat om hur saker har inspirerat
henne. Dockan i Agnes Cecilia bara satt i ett skyltfönster
i gamla stan, Glasblåsarens barn hittade hon målade
på porslin och Den enögde korpen Kloke kom till på
så sätt att Maria Gripe köpte en ring med en intressant sten
i på en marknad i Småland. Stenen tycktes vara ett fågelöga,
så började fundera och föreställa sig den enögda fågel som
tappat det ögat.
I den ovan nämnda boken How
writers write berättar Cythia Voigt om hur hon en dag
parkerade sin bil utanför en stormarknad. I bilen bredvid
hennes satt en skara barn, som redan när hon parkerade bilen
såg ut som om de suttit där och väntat länge. När hon efter
en längre shoppingrunda kom tillbaka till sin bil satt de
stackars barnen där fortfarande. Hon slogs då av tanken: Tänk
om barnen övergivits, tänk om de aldrig blir hämtade av någon
vuxen! Det är ju precis så hela hennes ungdomsserie om barnen
Tillerman börjar: Den långa vägen hem, Det nya
hemmet m fl. Cythia Voigt planerar sina texter noga.
Hon kan till och med rita upp kartor över platserna där händelserna
utspelas.
Kartor kan i sig också ge skrividéer.
Det sägs att R.L. Stevenson fick idén till ungdomsklassikern
Skattkammarön av sin styvson Lloyd som ritat en karta
över en ö och mitt på ön satt ett kryss för att markera en
gömd skatt. Efter en längre tids idétorka satte detta fart
på Stevensons fantasi och boken blev fort färdig. Han lär
ha skrivit ett kapitel om dagen! Originalkartan tappades bort
på den londontidning som först tryckte boken som följetong.
En påhittad plats kunde alltså
inspirera. Verkliga platser har givit den engelska författaren
P.D. James uppslag till flera av hennes deckare. Hon har berättat
om när hon var på besök i Oxford hos sin dotter och besökte
en av de gamla kyrkorna. Då fick hon en stark inre bild av
ett lik i sakristian. Detta är upprinnelsen till Smak
för döden.
De vanligaste inspirationskällorna
tycks annars vara drömmar, inre bilder och minnen. P.C. Jersild
vaknade t ex en sommarmorgon i sitt hus på Gotland svettig
av en mardröm. Han hade sett rader av militärfordon köra genom
det vackra landskapet. Det tycktes ha varit fråga om en utrotningsaktion.
Drömmen gjorde så starkt intryck på honom att han genast började
skriva Grisjakten.
Michelle Magorian har berättat
om hur hon såg Will, huvudpersonen i Godnatt Mr Tom,
som en inre bild, när hon satt på en tvättautomat och väntade
på att tvätten skulle bli klar. Han var en liten mager pojke
med en adresslapp om halsen. Att hon blivit evakuerad från
London under andra världskriget förstod hon genast. Men hon
var vid den tiden ingen författare utan skådespelare och började
forska om andra världskriget och skriva mest för att lära
känna den där pojken mer.
Psykoanalytiker Clarence Crafoord
har i sin bok Barndomens återkomst konstaterat att
författarskap är en sorts självanalys. Många författare återkommer
till sin barndom i sitt författarskap, både i hela böcker
och i enskilda korta scener. Även om händelserna inte hänt
på riktigt är det sanning för den som minns, menar han.
Har man inga idéer får man lov
att stjäla dem. Jan Guillou har i en intervju sagt att alla
bra författare är tjuvar.
Vad gör de för förarbete?
Förarbetet är oftast mycket noggrant, och det är inte alltid
som förarbetet består av att skriva. Bo Bergman skriver i
essän Det oregerliga yrket att en författare inte
bara skriver vid skrivbordet. Han skriver när han går och
står och ligger, och inte minst när han är lat.
John Irving lär ha gjort efterforskningar
i tre år om gamla abortmetoder och äppelplockartraditioner
innan han kunde skriva Cinderhusreglerna.
Beverly Cleary har en Harley-Davidson-motorcykel
med i en av sina böcker. Hon har berättat att hon medan hon
skrev boken gick till en motorcykelförsäljare och ställde
frågor och bad att få instruktionsboken. När boken var färdig
skickade hon manuskriptet till Harley-Davidsonfabriken i New
York och bad dem rätta till eventuella fel.
Jean M. Auel lärde sig att karva
hudar och bodde i grottor när hon skrev Grottbjörnens
folk och Hästarnas dal. Jan Fridegård studerade
en norsk museikatalog om en vikingautställning och intervjuade
en gammal historiekunnig man innan han skrev Trägudars
land. Personernas namn tog han från runstenar i sin hemtrakt
i Uppland.
"The dream of my youth
was to be a historian For one reason only. I wanted to know."
Så inledde Vilhelm Moberg ett föredrag om sina emigrantromaner.
Han arbetade hårt för att ta reda på historiska fakta. På
sjöfartsmuseet i Göteborg hittade han en fartygsmodell som
blev förebilden för briggen Charlotta. Han använde sin systers
brev som underlag för den våldsamma beskrivningen av Kristinas
sjösjuka för att den skulle beskrivas på rätt sätt och han
skrev brev till en botaniker för att få reda på om astrakanäpplen
kunde planteras i Nordamerika. Han lär också ha sovit en hel
natt på en gravsten på en kyrkogård för att kunna ge en riktig
beskrivning.
E.B. White hade en spindel boende
i en ask på sitt skrivbord medan han skrev Fantastiska
Wilbur, för att kunna studera spindlarnas vanor och för
att kunna beskriva spindeln Charlotta på riktigt nära håll.
I förra numret av UBS-responsen
beskrev jag i frågespalten vad några författare har för knep
att skriva fastän det egentligen säger stopp. Att skrivandet
är så fyllt av vånda för de allra flesta är svårt att föreställa
sig. Toni Morrison lär ha sagt att det alltid är lika farligt
att skriva, det är som att stå naken inför besten, blotta
sig inför odjuret. Arvid Brenner har skrivit: "Att försöka
leta efter de rätta orden är som att leta efter någonting
i en skymning." Men är man författare så skriver man
ändå. Enligt Jan Guillou är det som att gå till vilket jobb
som helst.
Får de respons av någon?
Pär Lagerkvist var mycket mån om att inte prata med någon
om det han skrev. Hans son Ulf Lagerkvist har i sin bok Den
bortvändes ansikte berättat om hur ""största
möjliga tystnad" var påbjuden i huset under de regelbundna
skrivtiderna. Men de flesta andra författare har i olika sammanhang
talat om hur de läser upp sina texter för familjen eller någon
speciell vän som kan ge synpunkter:
H.C. Andersen berättade sina
sagor muntligt för barn för att få deras reaktioner innan
han skrev ner dem. Hemingways korthuggna prosa lär ha sin
förklaring i att han läste sina texter högt för en spansk
hushållerska som inte kunde så mycket engelska.
Stevensons styvson gav t ex
rådet att det inte skulle vara för många fruntimmer med i
Skattkammarön och farfar i familjen kom på att man
kan lyssna till hemliga planer om man sitter gömd i en äppletunna
på ett fartyg. Kirsten Thorup visar alla sina utkast för en
vän.
Hur bearbetar de?
"Thats not writing. Thats typing" lär
Truman Capote ha sagt om Jack Kerouac som själv sade att han
aldrig ändrade utan skrev sina texter direkt. Men de allra
flesta författare arbetar om och arbetar om. P.C. Jersild
skriver mellan fem och sex utkast innan han är nöjd. Vilhelm
Moberg skrev minst tre utkast och vid omarbetningen av det
sista kunde han använda sig av fyra olika synonymlexikon för
att välja ut det rätta ordet eller lägga till en synonym för
att få längre mening och bättre rytm. Flaubert är en av många
författare som bearbetade sin text genom att läsa den högt
för sig själv och smaka på orden. Det är intressant att studera
handskrivna författarmanus. De innehåller oftast otroligt
mycket strykningar så man ser verkligen hur processen har
förlöpt.
Ann
Boglind
|
|