Svenska A
Avsnitt 5 > Reklam
Introduktion
Aptitretare
Avsnitt 1
Avsnitt 2
Avsnitt 3
Avsnitt 4
Avsnitt 5
- Reklam
- Insändningsuppgift
Avsnitt 6
Avsnitt 7
Avsnitt 8
Ins. uppgifter
Skrivträning
Klassrum

Reklam

Statens skola för vuxna i Härnösand 2000
Du har läst lite om reklam i studiehandledningen. Många av oss reagerar mycket negativt på reklam. Vi ser det kanske bara som ett tråkigt avbrott i filmer, som en massa onödigt skräp i brevlådan eller som ett rent miljöhot. Varför gör man då reklam?
     Låt oss titta på hur reklam är uppbyggd. Det finns en formel man ofta använder sig av när man skall göra en reklamkampanj. Den är ett sätt att ställa upp vad det är som reklamen skall uppnå, redan på planeringsstadiet, och den kallas AIDA-formeln. De fyra bokstäverna läses ut så här:
A - attention (uppmärksamhet): Reklamen måste väcka uppmärksamhet. Den skall alltså först och främst se till att den möjlige kunden lägger märke till varan.
I - interest (intresse): Reklamen måste göra kunden intresserad av varan.
D - desire (önskan): Kunden skall känna åtrå efter varan, han skall verkligen vilja ha den.
A - action (handling): Sist men inte minst skall reklamen driva kunden till att verkligen agera, dvs köpa varan.

Ibland, men långt ifrån alltid, räknas även med ett S på slutet av formeln. Den kallas då AIDAS-formeln och S:et får stå för satisfaction (belåtenhet): kunden skall vara belåten med varan. Detta sista är inte alltid eftersökt. Det beror lite på vad som utbjuds och lite på hur pass seriös säljaren är. Många tycker kanske det är trevligt med nöjda kunder, andra struntar i hur dessa upplever varan, bara den väl blivit såld. Ytterligare någon vill kanske inte ens att kunden skall vara nöjd, utan genast känna ett behov av att köpa mer eller något annat.
     Sedan vi fått reklamfinansierade radio- och tevekanaler i Sverige möter vi väldigt mycket reklam varje dag. Inte många av oss vill öppet erkänna att vi påverkas av den - de flesta vill höja sig över den nivån, men sanningen är att reklamkampanjerna är mycket lönsamma, trots att reklambyråernas arvoden ofta är höga. Vare sig vi vill eller inte så påverkas vi. Titta på nedanstående slogans - troligen kan du tala om vilken vara de allra flesta tillhör.

Om katten själv får välja. Frihet i en liten ask. Mot mer svåra fläckar första gången.
Om du bestämt dig för att inte bli fet. Flashes of taste. Tack för det, ...
Kom till ... Vi ger mer. The best a man can get. Connecting people.

Försök att komma fram till hurdan en slogan måste se ut för att den skall bita sig fast i minnet. Vad är de viktigaste egenskaperna? Finns det någon slogan du tycker är speciellt bra? Finns det någon annan som du anser är misslyckad?
     Vad är det då egentligen som sägs i reklamen? Vad är det för saker som tas upp för att locka kunder? Välj ut tre - fyra vanliga reklamsnuttar och analysera dem. Hitta argument och anteckna vad det är som skall väcka positiva känslor hos konsumenterna. Ställ upp ett schema. När du gjort detta kan du ha det framför dig och titta på några tevereklampauser. Stämmer dina punkter även för andra reklamsnuttar?
     Leta reda på ett stycke reklam (teve- radio- bio- tidnings- eller direktreklam) som du tycker är vilseledande, det vill säga försöker lura kunderna eller föra dem bakom ljuset på endera sättet. Vad är det för fel med den? På vad sätt är den oetisk? Hur skulle den förbättras?
     Diskutera också våra regler för reklam i Sverige. Känner du till dem? Har du hört talas om något fall då ett stycke reklam stoppats? Är våra regler för stränga? Är vi för släpphänta i Sverige? Är det rätt att vissa företag (bryggerier, destillerier, tobaksföretag) inte har samma möjlighet som exempelvis mejerier att göra reklam och på så sätt höja sin omsättning? Det är förbjudet att göra reklam för cigaretter och alkohol i Sverige, men helt fritt att göra det för bilar. Hur många dödas årligen av tobak? Av sprit? I trafiken? Diskutera!
     Reklamen skiljer sig en hel del från land till land. Detta beror på olika saker. Dels har olika länder olika lagstiftning om reklam, dels är det naturligtvis viktigt att anpassa reklamen till kunden - precis som länderna och dess invånare skiljer sig åt, så måste reklamen göra det.
     I Sverige är det, som du vet, mycket vanligt med humor i reklaminslagen. Så är det exempelvis inte i Förenta Staterna. I Tyskland har man annan reklamlagstiftning än i Sverige, och där är det vanligt med bioreklam om olika spritmärken, och då ser reklamsnuttarna ut ungefär som de gör för läskedrycker i Sverige.

 

Till sidans topp
Kursindex © SSVH 2000