Föregående stadium, delegeringsstadiet, skapar efterhand en spretig
och kortsiktig organisation med många viljor. Nu är hög tid
för långsiktigt agerande och arbetsorganisationen måste under
en tid få högre prioritet än produktion och försäljning,
även om det sker på bekostnad av lönsamhet och tillväxt.
Verksamheten stramas upp genom rutiner som delvis automatiserar administrationen.
Pågående projekt ses över och vissa skrotas, det blir viktigt
att förtydliga vad verksamheten inte ska arbeta med. Uppbyggnad av ett
standardiserat kvalitetssystem som exempelvis ISO 9000 hör definitivt
hemma i denna fas.
Befattningsbeskrivningar redovisar vem som ansvarar för vad och utbildningsprogram
täcker de kompetensluckor som blottas. Alla medarbetare tilldelas tydliga
befogenheter och ansvarsområden. Verksamheten upplevs lätt turbulent
och främmande så det är viktigt att företagets visioner
hålls levande. Många medarbetare kommer att känna sig illa
behandlade så god personalvård är nu en nödvändighet.
Fråga: Vad är rätt och fel i planeringsstadiet?