Alla företag kan utvecklas, men alla kan inte växa eftersom tillväxt
i allmänhet sker på någon annans bekostnad. Jämför
också med en skräphög, inte utvecklas den av att växa.
Utveckling och tillväxt är således inte samma sak, men vad
är då utveckling? Följande definition passar bra inom näringsverksamhet:
”En verksamhet utvecklas då den ökar sin förmåga
att utnyttja tillgängliga resurser”. Vilka resurser har då
ett företag? Här är några: Finansiering, personal, råvaror,
energi, utrustning och lokaler.
Ett företag utvecklas således inte av att anställa fler medarbetare
eller öka sin förbrukning av energi eller råvaror. Däremot
av att bättre utnyttja sina medarbetarnas kunskap och hushålla
med råvaror och energi. För att lyckas med detta krävs följande:
Företaget måste arbeta med rätt saker och på rätt
sätt det vill säga ”göra rätt saker och göra
saker rätt”.
”Rätt saker” innebär att lägga sin energi på
kundnytta, det vill säga producera det som kunden efterfrågar och
”rätt sätt” innebär att producera kostnadseffektivt.
Det räcker inte att göra det ena eller det andra, utan båda
sakerna måste göras samtidigt. Om till exempel din produkt är
konsulttjänster, måste du således både erbjuda de tjänster
kunden vill ha och utföra dem så kunden blir nöjd. Tillverkar
du stolar, är det naturligtvis meningslöst att tillverka stolar
ingen vill ha, även om dessa tillverkas extremt rationellt. Omvänt
blir det lika tokigt att tillverka den stol alla vill ha om din produktion
är så dyr att ingen kan köpa dem. Utveckling är att göra
rätt saker på rätt sätt.