Affärsidén ska tydliggöra verksamhetens ramar och kundnytta. Med kundnytta menas den nytta kunden har av vår produkt det vill säga vara och/eller tjänst. Kundnyttan ska helst vara så unik att inget annat företag kan erbjuda något identiskt. Många företag skapar unika produkter genom att kombinera varor och tjänster på ett smart sätt. En korgtillverkare som sett sina bästa dagar kanske kan blåsa nytt liv i tillvaron genom att erbjuda varukorgar fyllda med livets goda.
En affärsidé bör innehålla följande:
Få affärsidéer är beständiga, så när verksamheter eller förutsättningar förändras måste även affärsidén anpassas. I annat fall kommer den att beskriva något annat än den faktiska verksamheten. Pröva därför affärsidén minst en gång per år. Misstämmer den finns två alternativ: Anpassa verksamheten eller revidera affärsidén. Ett företag med olika verksamhetsinriktningar kan givetvis ha flera affärsidéer.