Säljpresentation: Kundtyper
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Du kommer att träffa på olika sorters människor. De kräver lite olika slag av presentationer. För att förenkla lite, har vi delat upp dem i fyra olika typer.

Snobben
Det är viktigt att synas, vara bäst, vara först, att glänsa. Har ofta ett litet ego, men större plånbok. Köper gärna först av alla bara man kan ge detaljinformation som att produkten är bäst.

 

 

Familjefadern
En social person, som du inte kan sälja till om du inte får en bra personlig kontakt. Han vill prata om allt innan avslut – familj, sport, jobbet. Han har ofta stort kontaktnät och kan bli en bra källa för nya säljkontakter.

 

 

Efterföljaren
Det är viktigt att veta för denna person att han gör rätt. Referenser liksom många fakta, främst ekonomiska, krävs för att han skall besluta sig. En långsam och tålmodig person, som köpte färg-TV sist av alla. (Fundera över om man är en bra företagare om man känner igen sig i Efterföljaren.)

 

 

Faktabitaren
En effektiv arbetsmänniska, som skall ha de viktiga få fakta som gäller, och tar ofta beslut därefter, så han hinner göra något mer väsentligt än att handla. Det kan vara svårt att få reda på kundens behov, så be att få det redogjort i korthet tidigt i samtalet, och skriv ner det. Han säger det inte en gång till.

Säljteknik - Säljpresentation
Säljpresentation
Kommunikation
Kroppsspråk
Rensa luften
Kundtyper
Kunder på besök


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida