Kunderna: Producentmarknadens köpprocess
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Det mest typiska när det gäller organisatoriskt köpbeteende är den komplexa köpbeslutsgruppen (Buying Center). Undersökningar har visat att oftast deltar 3-5 personer i köpbeslutet. Deras köproller är till exempel:

  1. Initiativtagare är den som tar initiativ till köpet och påtalar behovet och börjar inhämta information etc.

  2. Användare kan vara samma som initiativtagare och den som mest använder den produkt som ska köpas in. Denne har mycket att säga till om när det gäller kravspecifikation.

  3. Påverkare är ofta någon specialist som utövar ett betydande inflytande över värderingen av de olika alternativen.

  4. Inköpare är den som driver själva inköpsprocessen, förhandlar och beställer med mera.

  5. Beslutsfattare är den som har rätt att göra den formella beställningen, till exempel firmatecknare

  6. Grindvakt kan vara en administratör som sorterar inkommande post eller besvarar telefonsamtal och kontrollerar informationsflödet till köpbeslutsgruppen.
Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida