Marknadsundersökning:
Varför gör vi marknadsundersökningar?
|
||
Syftet med marknadsundersökningar är att skaffa tillförlitligt underlag för att budgetera företagets försäljning. Företagets planerade försäljning är bara en del av den totala marknaden för produkten. För att kunna budgetera delens storlek så måste man ha en realistisk uppfattning om helheten, den totala marknaden. Totalmarknaden beror av antalet kunder multiplicerat med varje kunds totala årsinköp. En marknadsundersökning kan genomföras i syfte att uppskatta:
Dessutom kan man göra en marknadsundersökning för att ta reda på om kunderna verkligen är nöjda med det de köper eller om det går att förbättra produkten på något sätt för att bättre möta kundernas behov och prioriteringar. Detta är värdefullt då vi gärna vill veta hur vi står oss jämfört med våra konkurrenter. Ytterligare ett syfte är att samla information inför en produktlansering.
|
||||||||||