Som köpare och förbrukare är vi alla konsumenter där
vi aktivt deltar i en köpprocess. Kortfattat kan köpprocessen
för en enskild konsument beskrivas enligt följande steg:
1. Problemupplevelse Om till exempel din TV-apparat går sönder kan du som
konsument uppleva att du har ett behov som behöver tillfredsställas
genom att du nu behöver köpa en ny TV.
2. Informationssökning/Behovsidentifiktaion Eftersom TV:n har gått sönder blir du nu mer uppmärksam
och börjar medvetet söka information i olika annonser eller
annonsblad från butiker som säljer TV-apparater.
3. Utvärdering av olika alternativ När du samlat på dig information gör du troligtvis
en jämförelse mellan de olika TV-apparaternas fördelar
och egenskaper. Kanske vill du ha en TV med bioupplevelse och väljer
en widescreen TV med inbyggd DVD. Kanske vill du bara ha en liten 20”
TV/video för sovrummet.
4. Köpbeslut När du jämfört de olika märkena utifrån
dina urvalskriterier beslutar du troligen dig för att köpa den
TV som uppfyller dina krav bäst till en rimlig kostnad.
5. Efterköpskänslor Efter avslutat köp är man i ett känsligt läge
och man kan drabbas av köpångest. TV-apparaten kanske blev
en dyr investering och du funderar på om du verkligen valde rätt.
Avgörande för dessa efterköpskänslor är förstås
upplevelsen av om produkten uppfyller dina förväntningar och
kvalitet.