Kunderna: Konsumentmarknadens köpprocess
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Som köpare och förbrukare är vi alla konsumenter där vi aktivt deltar i en köpprocess. Kortfattat kan köpprocessen för en enskild konsument beskrivas enligt följande steg:

1. Problemupplevelse
Om till exempel din TV-apparat går sönder kan du som konsument uppleva att du har ett behov som behöver tillfredsställas genom att du nu behöver köpa en ny TV.

2. Informationssökning/Behovsidentifiktaion
Eftersom TV:n har gått sönder blir du nu mer uppmärksam och börjar medvetet söka information i olika annonser eller annonsblad från butiker som säljer TV-apparater.

3. Utvärdering av olika alternativ
När du samlat på dig information gör du troligtvis en jämförelse mellan de olika TV-apparaternas fördelar och egenskaper. Kanske vill du ha en TV med bioupplevelse och väljer en widescreen TV med inbyggd DVD. Kanske vill du bara ha en liten 20” TV/video för sovrummet.

4. Köpbeslut
När du jämfört de olika märkena utifrån dina urvalskriterier beslutar du troligen dig för att köpa den TV som uppfyller dina krav bäst till en rimlig kostnad.

5. Efterköpskänslor
Efter avslutat köp är man i ett känsligt läge och man kan drabbas av köpångest. TV-apparaten kanske blev en dyr investering och du funderar på om du verkligen valde rätt. Avgörande för dessa efterköpskänslor är förstås upplevelsen av om produkten uppfyller dina förväntningar och kvalitet.

Marknad - Kunderna
Vilka är kunderna?
Privatpersoner
Företag
Organisationer
Offentlig sektor
Vad köper kunderna?
Beslutsfattare och slutförbrukare
Konsumentmarknadens köpprocess Producentmarknadens köpprocess


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida