Skolan |
Statens
Skola för Vuxna i Härnösand 2000 |
|
Arbetsmiljölagen
i skolan
Arbetsmiljölagen
är tillämplig i skolan. Lagen gäller numera vid all typ av utbildning.
Det betyder med andra ord att en elev (i arbetsmiljöhänseende) är att
jämställa med en arbetstagare, trots att ett anställningsförhållande inte
föreligger mellan skolan (kommunen) och eleven.
I och med
att arbetsmiljölagen är tillämplig ska alltså skolan (som "arbetsgivare")
se till att arbetsgivarens arbetsmiljöarbetsuppgifter (se
Arbetsgivarens skyldigheter, arbetsuppgifter och ansvar) fullgörs
i förhållande till eleverna. Således ska exempelvis alla Arbetarskyddsstyrelsens
föreskrifter följas också i skolan. Härvidlag är det naturligtvis av särskilt
intresse att notera den föreskrift som rör minderåriga. Vidare ska även
skolan bedriva internkontroll av arbetsmiljön på samma sätt som "vanliga"
arbetsgivare.
Inom skolan
företräds arbetsgivaren av skolledningen och lärarna. Att skolledningen
är arbetsgivare torde vara självklart. Däremot är det sannolikt inte lika
givet att läraren är arbetsledare. Så är dock fallet. En lärare har mycket
tydliga arbetsledande arbetsuppgifter i förhållande till eleverna. Det
handlar bl.a. om att ge instruktioner och att tillse att personlig skyddsutrustning
används.
Mot den här
bakgrunden är det alltså viktigt att även lärarna omfattas av den delegering
som gäller i verksamheten (se Arbetsgivarens
skyldigheter, arbetsuppgifter och ansvar). Av det sagda följer också
att man inom skolan (skolledning och lärare) måste ingripa när exempelvis
elever mobbar eller trakasserar varandra. Om skolan passivt accepterar
dylikt beteende, kan alltså ett straffrättsligt arbetsmiljöansvar utkrävas
även i sådana situationer.
|