Statens Skola för Vuxna i HärnösandStatens Skola för Vuxna i Härnösand
Arbetsmiljökunskap
Kursöversikt
Arbetsmiljökunskap
 
Vad är arbetsmiljö?
Lagstiftning
Arbetsmiljöreglerna
Samverkan
Utanför arbetsplatsen
 
Skolan
Hemmet
Entreprenad
Testa dig själv
Projektarbete
Avslutning och slutprov
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Entreprenad
Statens Skola för Vuxna i Härnösand 2000

Arbetsmiljö vid entreprenad och inhyrning av arbetskraft

Arbetsmiljölagen anger uttryckligen, att lagen är tillämplig vid inhyrning av arbetskraft. Detta betyder i praktiken att inhyraren, som svarar för arbetsledning av den inhyrda personalen, ska se till att arbetsmiljölagen följs i alla de delar som gäller det arbete som den inhyrda personalen ska utföra. Det handlar med andra ord om alla de arbetsmiljökrav (och därmed arbetsmiljöarbetsuppgifter) som gäller beträffande den inhyrda personalens arbetsuppgifter. Däremot har inte inhyraren några arbetsmiljöarbetsuppgifter vad gäller sådant som inte omfattas av inhyrningen. Det senare rör t.ex. rehabilitering och rehabiliteringsansvar.

Vid anlitande av entreprenör eller någon form av konsult är rättsläget ett annat än vid inhyrning. Av detta skäl är det väldigt viktigt att klargöra vad som menas med å ena sidan inhyrning och å andra sidan entreprenad eller konsultavtal. Med inhyrning avses, som jag angivit ovan, att inhyraren svarar för arbetsledning av den inhyrda personalen. Vid ett "äkta" entreprenad- eller konsultförhållande däremot har det anlitade företaget (entreprenören eller konsulten) egen arbetsledning. I dessa fall, d.v.s. vid "äkta" entreprenad eller konsultavtal, uppstår "bara" s.k. samordning.

Med samordning menas de gemensamma risker som anlitande av entreprenör skapar arbetsmiljömässigt. Det kan handla om att verksamheten i en produktion orsakar vissa risker för entreprenörens personal eller att entreprenörens verksamhet orsakar risker för personalen i den "reguljära produktionen". Den som har samordningsansvar ska således se till att arbetsmiljölagens regler följs vad gäller dessa gemensamma risker. Däremot innebär inte samordningen att den anlitade eller entreprenören befrias från någon arbetsmiljöskyldighet; varje arbetsgivare har kvar sitt arbetsmiljöansvar gentemot sin personal. Vem har då samordningsansvaret?

Arbetsmiljölagens regler härvidlag innebär, att det i första hand är den som anlitar, som har samordningsansvaret, d.v.s. arbetsuppgiften att sörja för att arbetsmiljölagens alla regler följs vad gäller de gemensamma riskerna. I andra hand tillåter dock lagen att anlitare och anlitad avtalar om att samordningsansvaret ska ligga på entreprenören. Det är viktigt att framhålla att entreprenören har samordningsansvar, endast om avtal om detta har träffats.

Arbetsmiljökunskap > Utanför arbetsplatsen > Entreprenad Upp
  Kursindex © SSVH 2000