Entreprenad |
Statens
Skola för Vuxna i Härnösand 2000 |
|
Arbetsmiljö
vid entreprenad och inhyrning av arbetskraft
Arbetsmiljölagen
anger uttryckligen, att lagen är tillämplig vid inhyrning av arbetskraft.
Detta betyder i praktiken att inhyraren, som svarar för arbetsledning
av den inhyrda personalen, ska se till att arbetsmiljölagen följs i alla
de delar som gäller det arbete som den inhyrda personalen ska utföra.
Det handlar med andra ord om alla de arbetsmiljökrav (och därmed arbetsmiljöarbetsuppgifter)
som gäller beträffande den inhyrda personalens arbetsuppgifter. Däremot
har inte inhyraren några arbetsmiljöarbetsuppgifter vad gäller sådant
som inte omfattas av inhyrningen. Det senare rör t.ex. rehabilitering
och rehabiliteringsansvar.
Vid anlitande
av entreprenör eller någon form av konsult är rättsläget ett annat än
vid inhyrning. Av detta skäl är det väldigt viktigt att klargöra vad som
menas med å ena sidan inhyrning och å andra sidan entreprenad eller konsultavtal.
Med inhyrning avses, som jag angivit ovan, att inhyraren svarar för arbetsledning
av den inhyrda personalen. Vid ett "äkta" entreprenad- eller konsultförhållande
däremot har det anlitade företaget (entreprenören eller konsulten) egen
arbetsledning. I dessa fall, d.v.s. vid "äkta" entreprenad eller konsultavtal,
uppstår "bara" s.k. samordning.
Med samordning
menas de gemensamma risker som anlitande av entreprenör skapar arbetsmiljömässigt.
Det kan handla om att verksamheten i en produktion orsakar vissa risker
för entreprenörens personal eller att entreprenörens verksamhet orsakar
risker för personalen i den "reguljära produktionen". Den som har samordningsansvar
ska således se till att arbetsmiljölagens regler följs vad gäller dessa
gemensamma risker. Däremot innebär inte samordningen att den anlitade
eller entreprenören befrias från någon arbetsmiljöskyldighet; varje arbetsgivare
har kvar sitt arbetsmiljöansvar gentemot sin personal. Vem har då samordningsansvaret?
Arbetsmiljölagens
regler härvidlag innebär, att det i första hand är den som anlitar, som
har samordningsansvaret, d.v.s. arbetsuppgiften att sörja för att arbetsmiljölagens
alla regler följs vad gäller de gemensamma riskerna. I andra hand tillåter
dock lagen att anlitare och anlitad avtalar om att samordningsansvaret
ska ligga på entreprenören. Det är viktigt att framhålla att entreprenören
har samordningsansvar, endast om avtal om detta har träffats.
|