Genomgång
|
|
Vilket
kasus ett ord står i beskriver bl.a. ordets roll
i en mening. För att förstå hur en mening är uppbyggd
använder man meningsbyggnad, (syntax). |
w |
Kasus
används också i olika uttryck, t.ex. ägande, tidsuttryck,
tilltal eller beskrivning samt efter prepositioner.
|
w |
Predikat
och predikatsfyllnad. |
Man
börjar med att fråga sig vem som gör något, vad
som händer. Det som händer är predikat. Vi tar
en enkel exempelmening t.ex.: Jag äter.
Äter är predikat, det svarar på vad som händer.
Om verbet är av typen "vara/bliva/heta/kallas"
så händer inget i egentlig mening. i en mening
av den typen kallas det som händer predikatsfyllnad
t.ex.: AHMed är lärare. Här utgörs predikat
(predikatsfyllnad av "är lärare".
I arabiska utgörs en mening ofta av 2 ord, t.ex:
Ana Taalib "Jag är student" |
w |
Vad
är "Taalib" i denna mening? |
w |
Subjekt |
Subjektet
är den som gör något, aktören, alltså "Jag"
i meningen "Jag äter" eller
"AHmed i meningen "AHmed är lärare" |
w |
Objekt |
Objektet
är den som man gör något med. T.ex. "bok"
i meningen "Jag läser en bok".
Eller "AHmed" i meningen "Hunden
bet AHmed". |
w |
Vad
är "bet" i denna mening? |
Vad
är "hunden"? |
|
|
|