Svenska A
Avsnitt 3 > Läsning > Romananalys
Introduktion
Aptitretare
Avsnitt 1
Avsnitt 2
Avsnitt 3
- Tre genrer
- Referat
- Läsning
- Insändningsuppgift
Avsnitt 4
Avsnitt 5
Avsnitt 6
Avsnitt 7
Avsnitt 8
Ins. uppgifter
Skrivträning
Klassrum

Romananalys

Statens skola för vuxna i Härnösand 2000
Obs! Det kan inte sägas för många gånger att denna uppställning är avancerad. Använd den som ett stöd för din läsning. Du kan inte besvara alla frågor, och det är inte meningen heller. Den kan dock vara till hjälp för att få uppslag och uppmuntran att se på romanen man läser ur olika synvinklar. Om du använder denna uppställning får du "mycket kött på benen" och är väl förberedd att diskutera din roman.


Detta schema för romananalys kan användas på de allra flesta romaner. Självfallet är det dock så att olika saker/frågor passar olika bra till olika romaner. Dessa frågor får inte sina svar ordagrant i romanerna du läser. Vissa gånger får du göra dig en egen teori kring något. Hurdan tror du att författarens egen uppväxt varit? är exempel på en fråga där du måste tolka utifrån det du läst, utan att det för den sakens skull finns något exakt svar.

Ämne
1. Berätta bokens handling mycket (ytterst) kortfattat.
2. Finns det några speciellt viktiga moment eller händelser - kanske "vändpunkter"?
3. Vad handlar berättelsen om? Är det ett enda tema eller flera?
4. Finns det någon påtaglig tendens eller moral i romanen? Vilken/vilka?
5. Vilket är viktigast i romanen - handlingen som sådan eller budskapet?

Personer
1. Finns det någon huvudperson eller huvudpersoner? Vilka är de?
2. Ta fram karakteristiska egenskaper hos bokens huvudperson(er). Hurdan är han/hon/de? Varför reagerar de som de gör? Försök analysera dem.
3. Vad finns det för bipersoner i romanen?
4. Är bipersonerna av intresse? Gör en kortare analys av dem.
5. Sök kontraster och paralleller i personernas uppförande/agerande.
6. Är personskildringen levande och trovärdig?

Miljö och tid
1. I vilken miljö utspelar sig romanen? När? Under hur lång tid?
2. Spelar miljön en viktig eller underordnad roll i romanen, eller kunde det lika gärna ha utspelat sig någon annan stans?
3. Är miljön utförligt eller knapphändigt beskriven?
4. Spelar den skildrade tidens sociala och politiska förhållanden någon roll?
5. Är miljön tidsmässigt sett korrekt återgiven?

Atmosfär
1. Vilken grundstämning finns i boken?
2. Hur skapas berättelsens stämning?
3. Förändras stämningen under romanens gång?

Berättare och synvinkel
1. Vem är författare, vem är berättare, vem är huvudperson? Är någon av dem en och samme?
2. Är författaren synlig i romanen?
3. Är berättaren synlig i romanen genom kommentarer?
4. Ses händelserna ur en enda persons synvinkel eller får vi följa flera personers tankar?
5. Hur skulle romanen/den berättade historien förändras om den sågs ur någon annans synvinkel?

Författaren
1. Förekommer självbiografiska inslag i verket?
2. Förstår man den här romanen bättre om man känner till författarens liv, eller spelar det ingen roll?
3. Hurdan är författarens livsuppfattning att döma av verket?

 

Till sidans topp
Kursindex © SSVH 2000