![]() |
Regler om rättssäkerhet Artikel 6 Artikel 7 Artikel 8 Artikel 9 Artikel 10 Artikel 11 2 Ingen får dömas för en handling eller underlåtenhet som vid tidpunkten då den begicks inte var straffbar enligt inhemsk eller internationell rätt. Inte heller får högre straff utmätas än vad som var tillämpligt vid tidpunkten då den straffbara gärningen begicks.
|
![]() |
![]() |
Personlig säkerhet och integritet Artikel 12 Artikel 13 2 Var och en har rätt att lämna varje land, inbegripet sitt eget, och att återvända till sitt eget land. Artikel 14 2 Denna rätt får inte åberopas vid lagliga åtgärder vars verkliga anledning är icke-politiska brott eller handlingar som strider mot Förenta Nationernas ändamål och grundsatser. Artikel 15 2 Ingen får godtyckligt berövas sin nationalitet eller förmenas rätten att ändra nationalitet. Artikel 16 2 Äktenskap får ingås endast med de blivande makarnas fria och fullständiga samtycke. 3 Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till skydd från samhället och staten. Artikel 17 2 Ingen får godtyckligt berövas sin egendom. Artikel 18 |
![]() |
![]() |
Demokratins mekanismer Artikel 19 Artikel 20 2 Ingen får tvingas att tillhöra en sammanslutning. Artikel 21 2 Var och en har rätt till lika tillträde till allmän tjänst i sitt land. 3 Folkets vilja ska utgöra grundvalen för statsmakternas
myndighet. Denna vilja ska uttryckas i periodiska och verkliga val,
som ska äga rum med tillämpning av allmän och lika rösträtt
samt hemlig röstning eller likvärdiga fria röstningsförfaranden. |
![]() |
![]() |
Rätten till en dräglig vardag Artikel 22 Artikel 23 2 Var och en har utan åtskillnad rätt till lika lön för lika arbete. 3 Var och en som arbetar har rätt till rättvis och tillfredsställande ersättning, som tillförsäkrar honom själv och hans familj en människovärdig tillvaro och som, där så är nödvändigt, kompletteras med andra medel för socialt skydd. 4 Var och en har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar till skydd för sina intressen. Artikel 24 Artikel 25 2 Mödrar och barn är berättigade till särskild
omvårdnad och hjälp. Alla barn, vare sig de är födda
inom eller utom äktenskapet, ska åtnjuta samma sociala skydd. |
![]() |
![]() |
Rätten till utbildning och kultur Artikel 26 2 Undervisningen ska syfta till personlighetens fulla utveckling och till att stärka respekten för människans grundläggande fri- och rättigheter. Undervisningen ska främja förståelse, tolerans och vänskap mellan nationer, rasgrupper och religiösa grupper samt befordra Förenta Nationernas verksamhet för fredens bevarande. 3 Rätten att välja den undervisning som ska ges åt barnen tillkommer i främsta rummet deras föräldrar. Artikel 27 2 Var och en har rätt till skydd för de moraliska och materiella intressen som härrör från varje vetenskapligt, litterärt eller konstnärligt verk som han är upphovsman till. |
![]() |
![]() |
Allas ansvar för mänskliga rättigheter Artikel 28 Artikel 29 2 Vid utövandet av sina fri- och rättigheter får var och en underkasts endast sådana inskränkningar, som blivit fastställda i lag, i uteslutande syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras fri- och rättigheter, samt att tillgodose det demokratiska samhällets rättmätiga krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd. 3 Dessa fri- och rättigheter får inte i något fall utövas i strid med Förenta Nationernas ändamål och grundsatser. Artikel 30 |
![]() |
![]() |
De grundläggande rättigheterna
Artikel 1 Artikel 2 Ingen åtskillnad får vidare göras på grund av den politiska, juridiska eller internationella ställning som intas av det land eller område till vilket en person hör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet. Artikel 3 Artikel 4 Artikel 5 |
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
De 30 artiklarna kan indelas i sju grupper: De fem första artiklarna brukar betraktas som grundläggande i den betydelsen att dessa måste vara tillgodosedda för att de 25 övriga ska få ett verkligt innehåll. Studera dessa fem grundläggande artiklar Gör därefter uppgift1 Hur tolkar Du begreppet frihet? Finns några begränsningar för människors frihet? När inkräktar din frihet på andra människors frihet? Vilken frihet ska staten garantera oss? Gör ett inlägg på diskussionsforum1 Som Du såg stadgar artikel tre att alla människor har rätt till liv. Ett antal länder har genom FN:s tilläggsprotokoll kommit fram till att dödsstraff inte ska vara tillåtet. Om var och en har rätt till liv har ingen rätt att ta någon annans liv, varken enskild person eller staten. Dödsstraffet strider därför mot artikel 3. Läs på Amnestys hemsida www.amnesty.se om dödsstraffet i världen. Gör därefter uppgift2 Hur ser Du på dödsstraffet? Gör ett inlägg på diskussionsforum2 För att uppfylla de grundläggande rättigheterna i artikel 1-5 krävs ett fungerande rättssystem. De olika staternas lagar måste överensstämma med artiklarnas innehåll. Domstolar och polisväsende måste också vara organiserat så att lagarna beivras. Ingen får dömas ohörd eller på lösa grunder och medborgarna måste ha möjlighet att pröva sitt fall om rättigheterna kränks. Regler om rättssäkerhet Studera artikel 6-11. Gör klart för dig att Du förstår innebörden av dessa artiklar och fundera på varför det är så viktigt att ha ett objektivt och neutralt rättssystem. Regler om rättssäkerhet Vi skall nu särskilt studera artikel 6 som poängterar vikten av att respektera varje människas rätt att bli bemött och betraktad som människa - för den man är och det man är. Detta måste också gälla för människor som av olika skäl kommit i konflikt med samhället, antingen det handlar om ett mindre allvarligt eller ett grovt brott. Det måste också gälla människor som är av annan etnisk, kulturell, religiös eller nationell bakgrund. Personlig säkerhet och integritet Artiklarna 12-18 sätter den privata sfären i centrum. De handlar bl.a. om privatlivets skydd, rätten att förflytta sig fritt och fly undan förföljelse. Personlig säkerhet och integritet
Demokratins mekanismer Då FN:s allmänna förklaring om de mänskliga
rättigheterna antogs 1948 var det i bakvattnet efter två
världskrig som ödelagt stora delar av både Europa
och Asien. I många stater härskade uppfattningen att
det egna folket var överlägset andra. Diktatoriska regimer
hävdade sin ideologi och fängslade, deporterade och dödade
människor som inte ställde upp på dess krav. Budskapet
om de mänskliga rättigheterna bidrog dock i viss mån
till en del stora politiska omvälvningar. Så upplöstes
kolonialväldena och stater i Afrika och Asien blev efterhand
självständiga. Mellan åren 1957 och 1980 vann närmare
90 olika folk sin självständighet genom att göra
sig oberoende de gamla västerländska kolonialmakterna. De mänskliga rättigheterna förutsätter demokrati.
Ingen diktatur kan uppfylla de demokratiska mekanismer som artiklarna
19-21 föreskriver. Världen över fortsätter regeringar att fängsla, tortera och döda sina meningsmotståndare. Människor "försvinner" spårlöst efter att ha gripits av polis eller militär. Även väpnade oppositionsgrupper begår grymma övergrepp. Offren är ofta försvarslösa civila. Rätten till en dräglig vardag Mänskliga rättigheter innefattar också sociala
rättigheter. Politiska ledare i u-länderna har ibland
hävdat att kampen mot fattigdom måste gå före
kampen om de mänskliga rättigheterna. 1986 antog FN:s
generalförsamling en deklaration om rätten till utveckling.
Enligt denna måste de fattiga länderna få en rättvis
chans till utveckling för att ge befolkningen ett skydd för
de mänskliga rättigheterna. Här finns således
tankegångar om sambandet mellan ekonomisk utveckling och politisk
demokrati. Deklarationen har dock fått en hel del kritik.
Kritiker har ifrågasatt uppfattningen att det krävs en
viss utvecklingsnivå för att de mänskliga rättigheterna
ska respekteras. Fattigdom, är enligt dessa kritiker, ingen
ursäkt för politiskt förtryck. Mänskliga rättigheterna
är snarare en förutsättning för ekonomisk utveckling.
Sambandet är tydligt; utveckling hör ihop med demokrati
och respekt för de mänskliga rättigheterna. Rätten
till en dräglig vardag
Gå in på http://www.jamombud.se/ och tag reda på följande:
Du ska även göra uppgift4 som är ett studiearbete som ska sändas in till läraren. Rätten till utbildning och kultur Demokrati kräver medvetna och aktiva medborgare. Sambandet mellan utbildning och politisk aktivitet är tydlig i den betydelsen att människor med högre utbildning visar ett större deltagande i det politiska livet i så väl rika som fattiga länder. En grundläggande förutsättning för att människor ska kunna ta del av informationen och ges möjligheter för att själva påverka samhällslivet är läskunnighet. I de delar av världen där de mänskliga rättigheterna i största omfattning kränks är också analfabetismen utbredd och den allmänna utbildningsnivån är låg. Rätten till utbildning och kultur Allas ansvar för mänskliga rättigheter De tre sista artiklarna betonar allas ansvar för att de mänskliga rättigheterna tillgodoses. Sambandet frihet-ansvar lyfts fram. Syftet med dessa artiklar är att visa att friheten har sina begränsningar. Dessa begränsningar kommer av hänsyn till andra, till demokratin och till den allmänna ordningen. Ingen får utnyttja sina friheter för att skada samhället eller andra människor. Allas ansvar för mänskliga rättigheter
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||