De
mänskliga rättigheterna
Den 10 december 1948 antogs FN:s allmänna
förklaring om de mänskliga rättigheterna.
De 30 artiklarna omfattar
medborgerliga rättigheter,
politiska rättigheter,
ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Förklaringen med dess 30 artiklar ligger till grund för
ett antal juridiskt bindande konventioner, traktater och protokoll.
Icke-juridiskt bindande dokument, som förklaringar och deklarationer,
innebär att FN:s medlemsstater åtar sig att inte motverka
gemensamma beslut och inbegriper så också en vilja att
handla enligt dem.
Gå
in på Svenska FN-förbundets hemsida www.sfn.se.
Tag reda på och gör klart för dig:
|
innebörden av begreppen konvention,
deklaration och ratifikation |
|
Vilka stater som inte har ratificerat
följande konventioner: |
|
Konventionen om ekonomiska, sociala
och kulturella rättigheter |
|
Konventionen om medborgerliga och
politiska rättigheter |
|
vilka åtta stater som avstod
från att rösta vid diskussionen i Generalförsamlingen
om Kommissionens förslag 1948 |
De 30 artiklarna kan indelas i sju grupper:
De fem första artiklarna brukar betraktas som
grundläggande i den betydelsen att dessa måste vara tillgodosedda
för att de 25 övriga ska få ett verkligt innehåll.
Studera dessa fem
grundläggande artiklar
Gör därefter uppgift1
Hur tolkar Du begreppet frihet? Finns några
begränsningar för människors frihet? När inkräktar
din frihet på andra människors frihet? Vilken frihet
ska staten garantera oss? Gör ett inlägg på diskussionsforum1
Som Du såg stadgar artikel tre att alla människor
har rätt till liv. Ett antal länder har genom FN:s tilläggsprotokoll
kommit fram till att dödsstraff inte ska vara tillåtet.
Om var och en har rätt till liv har ingen rätt att ta
någon annans liv, varken enskild person eller staten. Dödsstraffet
strider därför mot artikel 3.
Läs på Amnestys hemsida www.amnesty.se
om dödsstraffet i världen.
Gör därefter uppgift2
Hur ser Du på dödsstraffet? Gör ett inlägg
på diskussionsforum2
För att uppfylla de grundläggande rättigheterna
i artikel 1-5 krävs ett fungerande rättssystem. De olika
staternas lagar måste överensstämma med artiklarnas
innehåll. Domstolar och polisväsende måste också
vara organiserat så att lagarna beivras. Ingen får dömas
ohörd eller på lösa grunder och medborgarna måste
ha möjlighet att pröva sitt fall om rättigheterna
kränks.
Regler om rättssäkerhet
Studera artikel 6-11. Gör klart för dig att Du förstår
innebörden av dessa artiklar och fundera på varför
det är så viktigt att ha ett objektivt och neutralt rättssystem.
Regler
om rättssäkerhet
Vi skall nu särskilt studera artikel 6 som poängterar
vikten av att respektera varje människas rätt att bli
bemött och betraktad som människa - för den man är
och det man är. Detta måste också gälla för
människor som av olika skäl kommit i konflikt med samhället,
antingen det handlar om ett mindre allvarligt eller ett grovt brott.
Det måste också gälla människor som är
av annan etnisk, kulturell, religiös eller nationell bakgrund.
Uppgift 3
Personlig säkerhet och integritet
Artiklarna 12-18 sätter den privata sfären i centrum.
De handlar bl.a. om privatlivets skydd, rätten att förflytta
sig fritt och fly undan förföljelse. Personlig
säkerhet och integritet
Genom
artiklarna 12-18 skyddas människans integritet även på
det privata området. Avsikten är att skydda individen
både från myndigheters och medmänniskors övergrepp.
Människor ska kunna känna sig trygga och inte behöva
vara oroliga för att utsättas för angrepp på
heder och anseende.
|
Sammanfatta de rättigheter och
skydd som artiklarna 12-18 föreskriver i punktform och
gör klart för dig själv att Du förstår
dessas innebörd. |
Demokratins mekanismer
Då FN:s allmänna förklaring om de mänskliga
rättigheterna antogs 1948 var det i bakvattnet efter två
världskrig som ödelagt stora delar av både Europa
och Asien. I många stater härskade uppfattningen att
det egna folket var överlägset andra. Diktatoriska regimer
hävdade sin ideologi och fängslade, deporterade och dödade
människor som inte ställde upp på dess krav. Budskapet
om de mänskliga rättigheterna bidrog dock i viss mån
till en del stora politiska omvälvningar. Så upplöstes
kolonialväldena och stater i Afrika och Asien blev efterhand
självständiga. Mellan åren 1957 och 1980 vann närmare
90 olika folk sin självständighet genom att göra
sig oberoende de gamla västerländska kolonialmakterna.
Förklaringen om de mänskliga rättigheterna visade
sig också ha en betydelse i kampen mellan demokrati och diktatur.
I Europa omvandlades diktaturer som Spanien, Portugal och Grekland
till demokratier på 1970-talet. Under 1980-talet föll
kommunistiska diktaturer i Sovjetunionen och Östeuropa. I Latinamerika
pågår en demokratiseringsprocess som ett resultat av
reaktioner mot militärregimernas förtryck och maktutövning.
I Asien och Afrika ställdes regeringar till svars för
sin politik och folket hävdade sin rätt att kritisera
sina makthavare. En gemensam nämnare för alla dessa händelser
var åberopandet av de mänskliga rättigheterna. Det
blev allt svårare för regimer att bortse från världsopinionen.
De mänskliga rättigheterna förutsätter demokrati.
Ingen diktatur kan uppfylla de demokratiska mekanismer som artiklarna
19-21 föreskriver.
Demokratins
mekanismer
Världen över fortsätter regeringar att fängsla,
tortera och döda sina meningsmotståndare. Människor
"försvinner" spårlöst efter att ha gripits
av polis eller militär. Även väpnade oppositionsgrupper
begår grymma övergrepp. Offren är ofta försvarslösa
civila.
Rätten till en dräglig vardag
Mänskliga rättigheter innefattar också sociala
rättigheter. Politiska ledare i u-länderna har ibland
hävdat att kampen mot fattigdom måste gå före
kampen om de mänskliga rättigheterna. 1986 antog FN:s
generalförsamling en deklaration om rätten till utveckling.
Enligt denna måste de fattiga länderna få en rättvis
chans till utveckling för att ge befolkningen ett skydd för
de mänskliga rättigheterna. Här finns således
tankegångar om sambandet mellan ekonomisk utveckling och politisk
demokrati. Deklarationen har dock fått en hel del kritik.
Kritiker har ifrågasatt uppfattningen att det krävs en
viss utvecklingsnivå för att de mänskliga rättigheterna
ska respekteras. Fattigdom, är enligt dessa kritiker, ingen
ursäkt för politiskt förtryck. Mänskliga rättigheterna
är snarare en förutsättning för ekonomisk utveckling.
Sambandet är tydligt; utveckling hör ihop med demokrati
och respekt för de mänskliga rättigheterna. Rätten
till en dräglig vardag
Rätten
till arbete är alltså en mänsklig rättighet.
Man har rätt att inte bli diskriminerad när man söker
arbete. Årligen prövas dock sådana fall av Jämställdhetsombudsmannen,
JämO.
Gå in på http://www.jamombud.se/
och tag reda på följande:
|
Arbetsgivarens skyldigheter för
att främja jämställdheten i arbetslivet |
|
Arbetsgivarens skyldigheter vid rekrytering |
|
Innebörden av Lagen om diskriminering
i arbetslivet |
Du ska även göra uppgift4
som är ett studiearbete som ska sändas in till läraren.
Rätten till utbildning och kultur
Demokrati kräver medvetna och aktiva medborgare.
Sambandet mellan utbildning och politisk aktivitet är tydlig
i den betydelsen att människor med högre utbildning visar
ett större deltagande i det politiska livet i så väl
rika som fattiga länder. En grundläggande förutsättning
för att människor ska kunna ta del av informationen och
ges möjligheter för att själva påverka samhällslivet
är läskunnighet. I de delar av världen där de
mänskliga rättigheterna i största omfattning kränks
är också analfabetismen utbredd och den allmänna
utbildningsnivån är låg. Rätten
till utbildning och kultur
Allas ansvar för mänskliga rättigheter
De tre sista artiklarna betonar allas ansvar för
att de mänskliga rättigheterna tillgodoses. Sambandet
frihet-ansvar lyfts fram. Syftet med dessa artiklar är att
visa att friheten har sina begränsningar. Dessa begränsningar
kommer av hänsyn till andra, till demokratin och till den allmänna
ordningen. Ingen får utnyttja sina friheter för att skada
samhället eller andra människor. Allas
ansvar för mänskliga rättigheter
|