Prissättning: Prisförändringar
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Prissänkningar
Om man trots alla varningar tror sig vara tvungen att erbjuda ett lågt pris för att få kunden intresserad, är det viktigt att man är medveten om vad prisförändringen innebär för lönsamheten. Tabellen nedan ger besked om vilken volymökning som krävs, för att bibehålla lönsamheten vid en prissänkning.

Täckningsgrad. Det vill säga Täckningsbidrag i % av försäljningspris.

Relativt små prisförändringar har dramatiska effekter på lönsamheten! Introduktionspriser och introduktionsrabatter är en tillfällig form av priskonkurrens som kan vara nödvändig för att få kunden att prova produkten. Man bör dock se till att kunden uppfattar normalpriset och att företaget inte fastnar i lågpriset.

Prisökningar
Enligt samma "lag" tillåter en relativt liten prisökning på produkten att försäljningen kan minska utan att täckningsbidraget påverkas.

Om täckningsgraden är 30 %, och priset ökar med 10 % kan försäljningen minska med hela 25 % utan att täckningsbidraget, i kronor räknat, minskas. Om täckningsgraden är 50 % tillåter samma prisökning en volymminskning med 17 %.

Täckningsgrad. Det vill säga Täckningsbidrag i % av försäljningspris.

Marknad - Prissättning
Vad vill vi säga med priset?
Prissättning i nystartade företag
Prissättning i tjänsteföretag
Prisförändringar
Metoder vid prissättning
Övningsuppgift 4


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida