Prissättning: Prissättning i nystartade företag
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

De flesta nya företagare, oberoende av bransch eller bakgrund, tror att nyckeln till kunden är priset! Det enda som kan förmå kunden att byta leverantör är ett lågt pris!

Grunden för samsynen måste vara tron på att vi själva faktiskt är rationella, upplysta konsumenter, som alltid tillfredsställer våra behov till lägsta pris. Verkligheten är dock en helt annan. Om produkten passar perfekt är vi beredda att betala ett högt pris. Den kunskapen utnyttjar de framgångsrika företagen för att anpassa och åstadkomma prisskillnaden. Höga priser på specialprodukter och lägre på standardvarianten.

Det går att uppnå lönsamhet med ett lågt pris men det kräver stor omsättning. Ett nystartat företag är sällan stort! Priskonkurrens är nyföretagarens sista konkurrensmedel.

Risken finns även att etablerade konkurrenter sänker sitt pris för att möta den nye aktören. Ett nystartat företag vinner sällan eller aldrig ett priskrig. Nystartaren måste i stället använda andra konkurrensmedel, till exempel kundanpassning, personlig service, flexibilitet, etc. Har vi en produkt av hög kvalitet eller kundanpassning finns det ingen anledning att sätta ett lågt pris. Det är dessutom svårt att höja priset i ett senare läge när kunderna vant sig. Lågprispolitik i starten innebär ofta att företaget kommer att dras med konstanta lönsamhetsproblem.

Marknad - Prissättning
Vad vill vi säga med priset?
Prissättning i nystartade företag
Prissättning i tjänsteföretag
Prisförändringar
Metoder vid prissättning
Övningsuppgift 4


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida