Kundanpassning:
Idealprodukt
|
||
Den fördjupade kunskapen om kundernas behov och prioriteringar som marknadsundersökningarna ger, kan användas för att anpassa produkten till typkundernas prioriterade behov. Ett företag som säljer skräddarsydda produkter till väldefinierade målgrupper har större chans att lyckas än företag som säljer standardprodukter till alla. Marknadsbearbetningen kan göras effektivare och försäljningsprognosen blir säkrare samtidigt som en bättre anpassning också kan ge ett högre kundvärde och därmed tillåta bättre marginaler. Alla produkter på marknaden kan sägas vara i någon grad kundanpassade! Om produkterna inte passar någon kund skulle ingen köpa! Graden av kundanpassning varierar med bransch och konkurrenssituation. Om konkurrensen är hård strävar alla efter kundanpassning. Undantaget är monopolföretag, vilka säljer ändå. Det är lättare att kundanpassa tjänster än varor. Det är också lättare att kundanpassa produkter som säljs direkt till kunden än de som säljs via återförsäljare, eftersom direktförsäljning erbjuder den aktiva kundkontakt som är en förutsättning för kontinuerlig produktanpassning.
|
||||||||