Innehåll - Informationsdesign
Du och ditt arbetslag måste bestämma vad
produkten skall innehålla.
- Vad
känner användaren till sedan tidigare?
- Vad är det viktigaste i ditt budskap?
- Vad
skall användaren minnas av din produkt?
- Vilka
komponenter vill du använda?
Det är vanligt att det finns massor med saker
som man vill framföra men det är nödvändigt
att begränsa sig. Det finns varken oändligt med
tid, pengar eller tålamod.
När det är bestämt vilken information
som skall finnas med i produktionen är det dags att planera
och organisera arbetet i ett flödesschema.
Flödesschema
Hur skall informationen läggas ut? Vanliga sätt
att bygga en webbplats är
- Hierarkiskt
- Seriellt
- "Kaosartat"
Välj någon av de två första
modellerna, det sistnämnda är inte lyckat i undervisningssammanhang.
Om det är mycket noga med att kursmoment görs i
en bestämd ordning använder man en seriell uppbyggnad,
gärna i kombination med att materialet portioneras ut
allteftersom studierna fortskrider. I så fall måste
man dock se till att kursdeltagarna ändå får
en överblick över hela kursinnehållet så
att studierna kan planeras ordentligt.
Är kursen sådan att det spelar mindre roll
i vilken ordning momenten görs kan man ha en hierarkisk
uppbyggnad. Det underlättar dock för de studerande
om man ger en rekommenderad studieordning. Begränsa
antalet undernivåer, annars riskerar kursdeltagarna
att tappa bort sig i materialet, i synnerhet om de är
ovana vid webbmiljön. Om webbmaterialet är omfattande
gör du även någon form av översiktskarta
för din webbkurs för att underlätta orienteringen
i kursen. Exempel på hierarkisk uppbyggnad visas nedan.
På sidan 16-17 i läroboken finns exempel på
fler strukturer.
Eva
Lindström
|
|
|