Design av en webbkurs

introduktion att planera en produktion målgruppsanalys syfte innehåll - informationsdesign form interaktionsdesign presentationsdesign presentationsdesign: texter presentationsdesign: typsnitt presentationsdesign: färg och kontrast presentationsdesign: bilder av olika slag presentationsdesign:  ljud  

Innehåll - Informationsdesign

Du och ditt arbetslag måste bestämma vad produkten skall innehålla.

  • Vad känner användaren till sedan tidigare?
  • Vad är det viktigaste i ditt budskap?
  • Vad skall användaren minnas av din produkt?
  • Vilka komponenter vill du använda?

Det är vanligt att det finns massor med saker som man vill framföra men det är nödvändigt att begränsa sig. Det finns varken oändligt med tid, pengar eller tålamod.

När det är bestämt vilken information som skall finnas med i produktionen är det dags att planera och organisera arbetet i ett flödesschema.

 

Flödesschema

Hur skall informationen läggas ut? Vanliga sätt att bygga en webbplats är

  • Hierarkiskt
  • Seriellt
  • "Kaosartat"

Välj någon av de två första modellerna, det sistnämnda är inte lyckat i undervisningssammanhang. Om det är mycket noga med att kursmoment görs i en bestämd ordning använder man en seriell uppbyggnad, gärna i kombination med att materialet portioneras ut allteftersom studierna fortskrider. I så fall måste man dock se till att kursdeltagarna ändå får en överblick över hela kursinnehållet så att studierna kan planeras ordentligt.

Är kursen sådan att det spelar mindre roll i vilken ordning momenten görs kan man ha en hierarkisk uppbyggnad. Det underlättar dock för de studerande om man ger en rekommenderad studieordning. Begränsa antalet undernivåer, annars riskerar kursdeltagarna att tappa bort sig i materialet, i synnerhet om de är ovana vid webbmiljön. Om webbmaterialet är omfattande gör du även någon form av översiktskarta för din webbkurs för att underlätta orienteringen i kursen. Exempel på hierarkisk uppbyggnad visas nedan.

På sidan 16-17 i läroboken finns exempel på fler strukturer.

Eva Lindström

 

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Kursdeltagarelista
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande