Design av en webbkurs

introduktion att planera en produktion målgruppsanalys syfte innehåll - informationsdesign form interaktionsdesign presentationsdesign presentationsdesign: texter presentationsdesign: typsnitt presentationsdesign: färg och kontrast presentationsdesign: bilder av olika slag presentationsdesign:  ljud  

Presentationsdesign - ljud

Ljud är en viktig förstärkande komponent, i synnerhet om du jobbar med multimediakomponenter. Var noga med att ljud och bild passar till varandra och är synkroniserade. Ifall din produktion är tänkt att användas i en datasal bör ljudet kunna stängas av, det är ju inte säkert att det finns hörlurar och andra kan störas av ljudet. Om du har både tal och text på en sida skall dessa alltså vara snarlika. Man skall inte riskera att missa information bara för att man inte kan lyssna till ljudet.

Ljudfiler kan, precis som bilder, vara väldigt stora och ta lång tid att ladda hem. Det gäller att kompromissa mellan ljudkvalitet och nedladdningstid och att välja ett lämpligt format. Vanliga format är WAV och MP3. Det sistnämnda använder sig av förstörande komprimering men en wav-fil är däremot inte alls komprimerad.

Om man konverterar en wav-fil till mp3 kan man reducera filstorleken till cirka en tiondel utan att ljudkvalitén försämras nämnvärt. Man ska dock komma ihåg att mp3 filer kan vara väldigt stora ändå. Generellt kan man säga att en minut musik motsvaras av ca 1 MB data vid "normal" komprimering.

Ljud på webben skyddas givetvis samma upphovsrättsregler som alltid gäller för ljud.

Läs sid 101-104 i läroboken.

Programtips:
Ladda hem och prova Gold Wave.
Instruktioner till en äldre version av Gold Wave finns på http://www.litu.umu.se/stod/program/goldwave/index.html

Länktips:
Bli medlem i Multimediabyrån, då kan du få tillgång till ett antal bild och ljud-filer som du kan använda under vissa förutsättningar.
Om du aldrig använt ljud på datorn; läs mer om ljudhanteraren.

Eva Lindström

 

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Kursdeltagarelista
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande