Insändningsuppgift
1a.
Insändare
Din
insändningsuppgift den här gången är
att skriva en insändare.
När
man sätter sig ned för att formulera sina åsikter
på papper blir ofta också tankarna klarare. Man
kanske upptäcker att man faktiskt inte har några
bra argument och så kanske man börjar ompröva
sin första tanke. Eller man kanske tvingas slipa argumenten
och ta reda på fakta som gör att man känner
sig ännu mer övertygad än i början. Hur
hittar man då de där riktigt bra argumenten? Ja,
man kan börja med att göra en lista där man
skriver ner alla för- och motargument man kan komma på.
Då har man ett bra skelett att bygga på. Sedan
kan arbetsgången se ut ungefär så här:
- Presentera
din åsikt/ståndpunkt klart och tydligt. Din
åsikt kallas i ett argumenterande sammanhang för
en tes.
- Visa
med sakliga, relevanta (dvs som hör dit) och trovärdiga
argument varför just denna åsikt är den
rätta. Ge gärna exempel för att "bevisa"
argumenten. Ta reda på de fakta som behövs.
- Bemöt
de invändningar/motargument som kan finnas.
- Upprepa
din åsikt/ståndpunkt.
Se
också Handboken kapitel 26, om insändare
och debattinlägg.
Vi människor fungerar så, att det inte alltid är
de förnuftiga argumenten som biter bäst. Tidigare
nämnde vi ju att reklamen ofta använder känsloargument.
Vill du, kan du prova att använda några sådana
argument. När du skriver din insändare ska du vara
speciellt noggrann med inledningen och avslutningen. Se till
att de delarna blir extra slagkraftiga. Gör inte insändaren
för lång, utan kort och lättläst. Skriv
gärna om någon lokal fråga, eller lyssna
på radions Klarspråk (P1) så får du
många uppslag till ämnen. Be någon läsa
och kommentera det du skrivit och skicka sedan in insändaren
till din lärare och gärna till lokaltidningen också!
Du kan också publicera ditt inlägg på Aftonbladets
hemsida http://tycktill.aftonbladet.se/WebX
. Klicka på Aftonbladet tyck till och följ instruktionerna
för hur du ska skicka ditt inlägg. Du kan välja
att gå in i någon av de många huvuddiskussioner
som redan pågår eller välja att starta en
egen diskussion.
Efter
att ha fått kommentarer till din insändare från
läraren ska du klistra din bearbetade insändare
i diskussionsgruppen Insändare.
1b. Svar på en insändare
Du ska också välja en av de insändare som
finns i diskussionsgruppen "Insändare" och
svara på den. Du publicerar ditt svar i samma diskussionsgrupp.
2.
En muntlig presentation
Muntliga
redovisningar och presentationer
Många
människor tycker, att bland det värsta som finns
är att tala inför publik. Frågar man folk
om vad de är mest rädda för hamnar "att
tala offentligt" nästan lika högt som rädsla
för katastrofer. Nu kan man tack och lov träna sig
i muntliga framträdanden och knepen att minimera talängslan
är många. Det allra viktigaste är att se till
att man är väl förberedd och kan det ämne
som man skall presentera.
Kom
också ihåg att det inte bara är det du säger
som inregistreras av åhörarna, utan också
det du gör; vilken mimik, vilka kroppsrörelser,
ja, kort sagt vilket kroppsspråk du har. Läs avsnittet
Föredrag och redovisningar, sidorna 24-27 i Handboken.
Avsnittet ger dig en arbetsgång, som går att använda
för de flesta föredrag. Förbered sedan ett
anförande inför nästa träff eller kontakt
med din lärare.
Här
har du också en "lathund" till hjälp:
Tänk
igenom presentationen
Hur lång tid har jag på mig? Vad är syftet?
Vilka är åhörarna? Vad vill jag visa/få
lyssnarna att uppleva/lära sig? Hur ska jag lägga
upp anförandet? Vad börjar jag med? Ska jag använda
några tekniska hjälpmedel?
Träna
på framförandet
Skriv ett stolpmanus eller gör en tankekarta. Försök
lära dig utantill vad du ska säga utifrån
ditt stolpmanus eller din tankekarta. Träna pauser och
betoningar. Var extra noggrann med inledningen. Du måste
ju börja med att fånga lyssnarnas intresse! Inled
gärna med ett överraskande påstående,
ställ en fråga, ge ett citat och se till att du
snabbt gör klart för publiken vad du ska tala om.
Planera också en bra avslutning.
Själva
framförandet
Våga se på åhörarna och tänk på
att man alltid känner sig mer nervös än vad
som syns utanpå. Ha inte för bråttom; lyssnarna
måste få hämta andan. Tänk på
kroppsspråket, och - framför allt - rabbla inte!
Förslag
på ämnen för det muntliga anförandet
- Demonstration
av ett föremål. Vem har inte någon gång
fallit i beundran inför den snabbpratande försäljaren
av någon ny fantastisk produkt? Du ska dock inte mäta
dig med honom/henne i snabbprat, men i din vardag har du
säkert något föremål, som du skulle
kunna demonstrera. En lämplig plan vid beskrivningen
är: namn på föremålet, konstruktion,
funktion, (historik), användningsområde och ett
samlat omdöme.
- Du
är vår guide! Ta oss med till en plats, som du
tycker alla borde få uppleva! Visa oss ditt paradis!
Du får gärna hitta på en plats som inte
finns. Eller - ta oss med till
den fulaste, tråkigaste plats du kan tänka dig.
Gör en anti-guidning! Berätta så levande
att vi nästan tycker att vi befinner oss där.
Tag med bilder och föremål som antingen är
autentiska eller något som du fantiserat ihop en resa
kring. Låt oss följa med på din rekreationsresa,
ballongfärd, cykeltur, promenad genom Gamla stan, rundtur
på din arbetsplats eller vad det nu kan vara!
Ditt
muntliga anförande får ta 5-10 minuter
och du håller det på vår fysiska
träff eller per telefon.
|