Tala
Är det sant som stå-upp-komikern
Ronny Eriksson brukar säga, att på en begravning
vill de allra flesta hellre ligga i kistan än vara den
som håller begravningstalet? Ja, alldeles taget ur luften
är det inte. 41 % av 3000 tillfrågade personer
uppgav i en svensk undersökning (redovisad i Expressen
bl a) att de kände större skräck inför
muntliga framträdanden än inför döden.
Liknande undersökningar i USA visar på samma resultat,
oväntat nog eftersom amerikaner får betydligt mer
talträning i skolan än vi. Kanske tränar de
på fel sätt?
Vad är det då som
är så skrämmande med att tala offentligt?
För många är nog ovanan att stå i centrum
för uppmärksamheten det allra värsta. Man utlämnar
sig till andras stirrande och bedömning. Ännu värre
blir det förstås om man har några skräckfyllda
erfarenheter med sig i bagaget. Vet man dessutom inte riktigt
hur man gör för att lägga upp sitt framträdande
blir det oerhört ångestladdat. Kan man däremot
lite om hur man bör strukturera ett tal eller en presentation
blir man genast säkrare. Det allra viktigaste när
det gäller muntliga framträdanden är nämligen
att vara mycket väl förberedd, att veta vad
man ska säga och hur man ska framföra det.
Talekonst, eller retorik, var ett viktigt skolämne
från antiken och ända in på mitten av 1800-talet.
Tyvärr har vi sedan tappat bort en hel del av kunskaperna
kring talandets konst. För kunskaper behöver vi.
Romarna ansåg t ex inte att talekonst var en gåva,
utan menade att det handlade om färdighetsträning,
alltså om att öva och öva igen.
Vad handlade då den klassiska
retoriken om? Ja, i korthet gick det ut på att förbereda
sig efter ett bestämt mönster, och att lära
sig anpassa talet efter situation och publik. Ett tal/framträdande
skulle bygga på tre grundpelare: patos (engagemang
och känsla), etos (trovärdighet) och logos
(tydlighet och logik).Till detta kom en hel rad effektmedel,
när det gällde t ex språkbehandling, röststyrka
och kroppsspråk. Läs gärna mer om retorik
i någon lärobok, t ex Retorikboken (Marianne
Landin och Christina Ottosson, Bonniers).
Det finns faktiskt också
en demokratisk vinst i att lära sig tala och framträda
offentligt. Ingen kan ju gissa sig till ens ståndpunkt
– den måste presenteras. Vem känner inte igen situationer
där man i efterhand ångrat att man inte yttrade
sig? Ett tips: Vänta inte för länge med att
yttra dig i en församling. Då tilldelas du lätt
rollen som "den där tysta" och du gruvar dig
mer och mer för hur förvånade alla ska bli
när du väl säger något. Det blir till
en ond cirkel! Bättre då att humma "Det tycker
jag också." eller något liknande, bara för
att bryta sig in i diskussionen.
Under denna kurs kommer du
att få ett flertal muntliga uppgifter; du kommer att
delta i diskussioner, och ha en muntlig presentation. Presentera
romaner gör du under chat-möten. Att chatta är
kanske närmast att tala på distans.
I Handboken kap II kan
du läsa om hur man lägger upp ett framträdande.
Men så var det ju det där med nervositeten. Hur
bär man sig åt för att bemästra den?
Ja, ett visst mått av
nervositet är bara bra och fungerar som en slags laddning.
Men mot den där riktiga
skräcken finns ingen riktigt enkel bot; däremot
finns flera praktiska tips:
- Börja med att se varje
framträdande som ett övningstillfälle,
inte som den enda chans du har i världen. Försök
också ge framträdandet rimliga proportioner;
vad gör det om hundra år att du rodnade eller
stammade?
- Viktigast av allt – kom
alltid väl förberedd; det ger en stor trygghet
att verkligen kunna sin sak. Lägg ned extra möda
på inledningen. Kom med ett provocerande påstående,
kasta ut en fråga till publiken, citera en auktoritet,
visa upp någonting som väcker nyfikenhet, berätta
om en personlig erfarenhet.
- Invänta din koncentration,
se inte ditt framträdande som ett 100-meters-lopp som
ska göras på kortast möjliga tid. Ställ
dig framför publiken och känn tyngden i benen,
andas djupt, vänta någon minut innan du
börjar. Då upplever åhörarna dig som
trygg i rollen, för det är faktiskt en roll du
har – ledarrollen.
- Du måste acceptera
ledarrollen, i stället för att krypa upp mot väggen
och nästan vilja utplåna dig själv. Se
inte på dig själv utifrån, som om du
satt i publiken. Gå in i din roll som föredragshållare.
Se dig som en skådespelare för en stund. Du har
något intressant att berätta. Scenen är
din! Ta ut alla gester, våga röra
dig över "scenen". Det gör att du automatiskt
blir mindre spänd i kroppen. Blir du torr i munnen?
Prova då att bita dig lite försiktigt i tungspetsen.
Då ökar salivavsöndringen. Undvik att hålla
papper i handen som fladdrar om du darrar lite, och darrar
lite gör nog de flesta! Men visste du att endast
ca 10 % av nervositeten syns utanpå? Många
som ser sina egna framträdanden på video slås
av hur säkra de ser ut jämfört med hur det
kändes inombords. Ha det i minnet om ditt inre känns
som ett stormande hav!
|
Demostenes var en ung
grek som levde på 300-talet f Kr. När han skulle
tala första gången inför folkförsamlingen
blev han utskrattad, så dåligt gick det. Men
han gav inte upp. Han kämpade med kiselstenar i munnen
och lärde sig tala högt och tydligt genom att
överrösta vågornas brus – ja, han blev
en berömd vältalare senare. |
|