Att
läsa kritiskt
Varje
dag möter vi massor med information i tevekanaler, radiokanaler
och tidningar. Mycket som presenteras är sensationellt
och uppseendeväckande. Ibland kan man få känslan
av att världen är på väg att gå
under när som helst och att alla som på något
sätt har med makten att göra är fifflare och
myglare. Det är viktigt att massmedierna granskar vår
värld. I en demokrati är det nödvändigt
att det finns en fri press, radio och teve som kan granska
dem som har makten.
Ändå
måste vi hålla huvudet kallt och försöka
vara kritiska. Det finns många sätt att beskriva
verkligheten. Det går inte att rapportera objektivt.
Språket är inte så exakt att det går
att beskriva allt fullständigt neutralt. Alla människor
styrs av sitt sätt att uppfatta verkligheten när
de tolkar den. Det är också viktigt att vi som
tidningsläsare, tevetittare och radiolyssnare har en
kritisk distans till innehållet och att vi ser till
att vi drar våra egna slutsatser.
Det
är också så att tidningar, radiostationer
och tevekanaler måste ha läsare, lyssnare och tittare.
Att ha stora nyheter, sensationer och skandaler gör att
ett teveprogram, en tidning eller ett radioprogram kan bli
uppmärksammat. När man ser, hör eller läser
något riktigt sensationellt bör man därför
fundera över ett par saker.
Vad
är en nyhetsmässig bedömning? Är det
sånt som gynnar det sensationella, det viktiga eller
det allmänmänskliga? Man kan "glömma bort"
vissa delar för att få ett slagkraftigt budskap.
Är
faktaurvalet ensidigt? Genom att ge ett ensidigt budskap
styr man informationen. Eller så kan man laborera med
statistik. Man kan också lägga in egna tolkningar
som förstärker det sensationella.
Vi
bör alltså ha en kritisk distans till det vi läser
och hör. Etermedierna talar till känslan mer än
förnuftet. Några frågor man kan ställa
när man möter något sensationellt är
dessa:
a) Har den som framför budskapet någon anledning
att vinkla det?
b) Har alla sidor fått yttra sig?
c) Har de som intervjuas en tillräcklig anknytning till
eller insikt i saken för att kunna uttala sig trovärdigt?
Hänvisas det till obekräftade eller hemliga källor?
d) Är detta rimligt? Stämmer det med sådant
du vet sedan tidigare?
I
programmet Striptease hösten -96 sa en indignerad reporter
att "flera hundra av landets hundratrettiotusen lärare
har dömts för grova brott". Det är inte
ens en tredjedels promille. Men genom att använda det
diffusa uttrycket flera hundra och betona det, fick man intrycket
att mängden var stor.
Bilda
er genom att se teve och läsa, men var kritiska!
Övningsuppgift
Välj ut något som väckt uppseende i massmedia
den senaste tiden. Gå till biblioteket och läs
de tidningar som tar upp den sensation du vill studera. Ställ
frågorna vi gick igenom ovan och reflektera runt hur
media återgivit händelsen. Kunde de ha gjort på
något annat sätt? Jämför en morgontidning,
en lokaltidning och en kvällstidning. Skiljer sig deras
sätt att rapportera? Om så är fallet, hur?
|