Undvik
några vanliga nybörjarfel!
1. Styckeindelning
En
text utan styckeindelning är svårläst. Den
känns kompakt och näst intill ogenomtränglig.
Det är också svårt att hitta den röda
tråden.
Ett annat fel som osäkra skribenter gärna gör,
är att börja varje mening med ny rad. Texten blir
inte lättare att läsa, snarare tröttas ögat
ut av att ständigt behöva byta rad och det blir
svårt att hitta en lugn läsrytm. Läs avsnittet
Redigering - stycken och repliker sidorna 73-78 i Handboken
och gör uppgifterna 1, 2 och 3!
2. Repliker som inte fyller någon funktion
I
berättelsen Far och jag använde sig P. Lagerkvist
av dialog vid några väl valda tillfällen för
att understryka pojkens ängslan och faderns trygghet.
Direkt tal, rätt använt, ger som i texten Far
och jag eftertryck åt dramatiska situationer, skapar
omväxling och för ofta handlingen framåt.
Onödiga, intetsägande replikskiften fyller däremot
ingen funktion i berättandet:
En gråkall marskväll träffades vi på
Stora Torget. Det var det gamla vanliga gänget fågelskådare
som samlats. Sin vana trogen kom Klas sist, flängande
på sin gamla militärcykel.
- Hej, sa Eva och Karin.
- Morsning, sa Klas.
- Hej, hej, sa jag. Nu har siste man kommit. Nu far vi.
- Ja, sa alla de andra.
- Ja, äntligen kan vi komma iväg, stönade Conny.
- Okej, då åker vi, sa Klas.
Vi äntrade stålhästarna och trampade iväg.
Någonstans i Storskogen spelade redan orrarna ...
Skriver du hela texten i direkt tal riskerar den att
bli extremt seg och tjatig.
3. En och samma meningsbyggnadsmodell
Exempel:
Vi tog taxi till stationen. Vi betalade chauffören och
tog vårt pick och pack. Vi släpade de tunga väskorna
till perrongen. Vi upptäckte då att jag glömt
den lilla ryggsäcken med alla biljetter i taxin. Vi kände
paniken växa. Vi hade bara elva minuter på oss
innan tåget skulle avgå.
Inte vill du väl att läsaren skall bli uttråkad
av att läsa din text? Men risken är stor om du använder
en och samma meningsbyggnadsmodell som i exemplet ovan. Genom
några enkla grepp kan du emellertid undvika enformighet.
Handboken, kapitel 13 Att variera texten, sidorna
79-86, visar på hur du kan göra för att få
en text med dynamik.
Glöm inte att arbeta med övnings-uppgifterna! Läs
också kapitel 8 Menings-byggnad i Handboken.
4. Särskrivning
Hur tolkar du de här annonserna?
Färsk
kyckling lever
- endast idag!! |
|
|
|
Extra
pris på kul glass i strut! |
|
|
Och
kan du föreställa dig den här kvinnan?
En mörk hårig kvinna steg in på järnvägsstationen.
Visst är det skillnad på en mörkhårig
och en mörk hårig kvinna! Tyvärr händer
det dock allt oftare att ord som är sammansatta skrivs
isär och då uppstår lätt missförstånd
som i meningarna ovan! Tycker du själv att det ibland
är svårt att avgöra om ordet är sammansatt
eller ej? Prova med att läsa det högt.
Vi
ta ett annat exempel: litteraturlista. Här är
det alltså inte frågan om litteratur och
lista. I stället menar man en sak, ett ord. Därför
skriver man ihop. Det finns en trevlig webbsida som uppmärksammar
problemet med särskrivning. Sidan heter skrivihop.nu
- sluta särskriva! http://www.skrivihop.nu/
Lös också uppgift 4, sidan 66 i Handboken.
Behöver du fler råd och exempel på hur man
hanterar olika skiljetecken, förkortningar m m, se Handboken
kapitel 9 och 10. Gör de uppgifter du tycker att du behöver.
Avsnittet om skiljetecken har du anledning att återvända
till många gånger under kursens gång.
|