Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Att informera sig
Översikt
Att söka information
Internet
Diskussionsgruppen
Slutprov
Läslogg
 
Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Insändningsuppgift     

1. Att skriva reportage

Läs kapitlet om intervju (kapitel 3) och reportage (kapitel 23) i Handboken . Följ tumreglerna på sidan 138 och skriv ett reportage i ett valfritt ämne, eller gör som i boken - ett reportage om en arbetsplats. Som förberedelsearbete ska du alltså intervjua någon person på det ställe som du skriver om. Skrivprocessen är viktig för denna uppgift. Ditt reportage ska vara en till två maskskrivna A4-sidor.

När du är färdig med reportaget låt någon läsa och kommentera det du skrivit. Ser man miljön framför sig? Är intervjuinslagen välmotiverade och givande? Säger dessa något om personen/personerna? Innehåller reportaget de fakta som behövs, eller saknar man som läsare något? Hänger textens alla delar ihop, flyter den bra? Hur är det med styckeindelningen?

Skicka sedan in reportaget till läraren.

2. Att applicera en vanlig berättelsemodell på en film

I Handboken, sidorna 184 - 186, kan du läsa om ett vanligt sätt att berätta en historia. Det är en modell som vi känner igen från både böcker och film, och den är lika antik som den är modern. Din uppgift är att se en valfri film och sedan försöka beskriva handlingen i filmen utifrån modellen. Hur väl stämmer det? Du ska redovisa dina iakttagelser i diskussionsgruppen "Film". Texten ska vara ca 150 - 200 ord lång. Exempel på några lämpliga filmgenrer: västern, thriller eller något avsnitt ur en såpopera.

 
 
CFL