Mål
för avsnittet:
- Kunna
tolka, förenkla och omforma uttryck av andra graden samt
lösa andragradsekvationer och tillämpa kunskaperna vid problemlösning.
- Kunna
förklara vad som kännetecknar en funktion samt kunna ställa
upp, tolka och använda några icke-linjära funktioner som
modeller för verkliga förlopp och i samband därmed kunna
arbeta både med och utan dator och grafritande hjälpmedel
|
Andragradsfunktioner
Exempel på frågeställningar:
|
Lästips
|
|
Var skär linjen y=x2-10x-11
y-axeln respektive x-axeln?
|
sid 93-95
|
|
Har funktionen f(x)=x(x-8) en minimipunkt eller maximipunkt?
|
sid 94
|
|
Du har kantsten till ett trädgårdsland
som räcker till 20 löpmeter. Du använder alla
stenar till en rektangulär odling. Den ena sidan är
x meter. Teckna ett uttryck för arean y m2
och bestäm med hjälp av detta den maximala arean.
|
sid 98
|
Andragradsekvationer
Exempel på frågeställningar:
|
Lästips
|
|
Lös ekvationen x2 + 4x - 21=
0.
|
sid 106-108
|
|
Banan för en fotboll kan beskrivas med funktionen
y=0,75x-0,020x2
där y m är fotbollens höjd över marken
och x m är avståndet i x-led från utsparken.
Hur högt når bollen och hur långt från
utsparkspunkten slår den ner? (uppgift
3414)
|
sid 118
|
Icke-linjära
olikheter
Exempel på frågeställningar:
|
Lästips
|
|
För vilka x är 3x2 + 6> 6x
+ 15?
|
sid 114-115
|
|
Pia tjänar 144 000 kr i år. Hon skall nu
välja mellan två alternativ till löneförhöjning.
Alt 1: 4800 kr/år under en följd av år.
Alt 2: 3% per år under en följd av år.
Hur många år skall det nya löneavtalet gälla
för att alternativ 2 skall vara förmånligare?
|
sid 114-115
|
Testa
dig själv.
Interaktiva
övningar av olika
slag.
Lösningsförslag
till övningarna i läroboken.
Obligatorisk
insändningsuppgift
att skriva ut, lösa och skicka med vanlig post eller fax till
din lärare.
Fördjupning:
Studera exponentialfunktioners egenskaper.
|