Bemöta invändningar: Prisinvändningar
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Bullet

Det gäller att skjuta upp diskussionen om priset tills kunden känner till erbjudandet. Annars vet han inte vad han jämför. Exempel från en färgbutik: När en fråga kommer om priset vet säljaren att han har tre sekunder på sig att fråga kunden om vad han skall måla (problemet). De utreder problemet bägge två och på slutet så frågar inte ens kunden efter priset. Han bara betalar. Färgbutiken säljer inte färg utan ett lyckat resultat på väggen!

Bullet

Förknippa alltid hela paketet till priset. Glöm inte någon del, då får kunden fel proportioner.

Bullet

Priset kan också sättas i relation till något befintligt känt i kundens sinne, till exempel nuvarande driftskostnad/pris.

Bullet

Pris kan delas upp och jämföras med till exempel en rökares cigarettkonsumtion. Den här soffan kostar mindre än en halv dagstidning/dag om du bara använder den i 4 år.

Grundinställning:
Säljarens uppgift är att sälja in priset. Om han inte får accept på priset har kunden inte förstått nyttan av produkten.

Om man inte har denna inställning kan man skicka orderblocket och låta kunden skriva in priserna.

Säljteknik - Bemöta invändningar
Bemöta invändningar
Vända invändningar till något positivt
Prisinvändningar
Kunden viktigast!


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida