Kundens känslor och behov: Möte med kunden
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Boka möte
Vid första kontakten är det viktigt att inte vara helt anonym. Försök alltid att finna en länk.
Bullet

Jag läste er annons…

Bullet

Vår gemensamme vän Larsson tyckte att…

Bullet

Vi sågs på ett party…

Boka ett 10 minuters möte. Ett möte är viktigt för att inte förbli anonym utan starta ett samspel.

Förbered mötet
Försök före mötet att ta reda på så mycket du kan om kunden. Om du lägger ner 2.000 kr på en resa och arbetstid, kan det vara värt att lägga ner någon timme för att söka på nätet och göra rådfrågningar (PRV, Biblioteket, årsredovisningar etc).

Inledning av mötet
Största motståndet är i början! Försök att smälta in i miljön.

Bullet

Byt artighetsfraser. Försök finna en social kontakt eller gemensamma intressen. Visa accept/respekt för den andres legitima roll. Förstå den personliga situationen.

Bullet

Gör ingen slentrianmässig inledning.

Bullet

Flagga för att du vill ställa frågor för att du skall kunna förstå hans situation.

De sista två punkterna är viktiga då/om du på slutet kommer tillbaka och ber om information.

Låt kunden prata om sin situation, och lyssna efter var han har problem. Bolla tillbaka för att få klarläggande och visa intresse. När kunden för tredje gången nämner ett problem, är han medveten om att det är ett problem. Först då är han mottaglig för förslag på lösningar, det vill säga köpa dina tjänster.

För tidigt nämnt köpförslag kan avvisas och låsa situationen. Sök huvudanledningen/problemet. Försök att lösa det och håll dig till det.

Prata inte om det egna företaget eller produktionen utom för att grunda ett förtroende/ge dig legitimitet.

Tala istället om den nytta kunden kan ha av dina produkter, och om din kunds problem som du kan hjälpa till att lösa. Exempel: Tala inte om sågen utan om att kunden kan kapa ett träd på 30 sekunder.

Säljteknik - Kundens känslor och behov
Känslor avgör
Företagsinköp
Förbered säljmötet
Möte med kunden


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida