Kundens
känslor och behov: Möte med kunden
|
||
Boka möte
Boka ett 10 minuters möte. Ett möte är viktigt för att inte förbli anonym utan starta ett samspel. Förbered mötet Inledning av mötet
De sista två punkterna är viktiga då/om du på slutet kommer tillbaka och ber om information. Låt kunden prata om sin situation, och lyssna efter var han har problem. Bolla tillbaka för att få klarläggande och visa intresse. När kunden för tredje gången nämner ett problem, är han medveten om att det är ett problem. Först då är han mottaglig för förslag på lösningar, det vill säga köpa dina tjänster. För tidigt nämnt köpförslag kan avvisas och låsa situationen. Sök huvudanledningen/problemet. Försök att lösa det och håll dig till det. Prata inte om det egna företaget eller produktionen utom för att grunda ett förtroende/ge dig legitimitet. Tala istället om den nytta kunden kan ha av dina produkter, och om din kunds problem som du kan hjälpa till att lösa. Exempel: Tala inte om sågen utan om att kunden kan kapa ett träd på 30 sekunder.
|
||||||||||||||||||