Försäljningsplanering: PM - Matris
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Dela in befintliga potentiella kunder i grupper som reagerar på ett likartat sätt, till exempel geografiskt, åldersmässigt, kön, livsstil och yrke.

Dela in produkterna i grupper, som har samma funktion/säljargument.

Bullet

Volym

Bullet

Trender

Bullet

Lönsamhet

Bullet

Marknadsandel

Bullet

Konkurrens

Bullet

Inköpsvanor

Bullet

Distribution

Varför skall man göra denna analys?
Småföretag tjänar nästan aldrig pengar på stordrift (lågpris till många) utan tjänar normalt pengar på att vara bäst för ett fåtal, några som passar dem bra och som är villiga att betala lite extra för det. Till exempel lanthandeln med hemkörning, skjuts av kunder till butik samt bättre service.

Vilka fördelar finns det med analysen?
Bullet

lättare att få kontakt. Man vet vem man pratar med

Bullet

lättare att välja kompletterande produkter

Bullet

lättare att följa åsiktsändringar och trender för olika kundgrupper/målgrupper

Säljteknik - Försäljningsplanering
PM-matris
Porters U-kurva
EFI-analys
Fråga kunden
Konkurrentpärm


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida