Konkurrenterna: Konkurrenternas starka och svaga sidor
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Välj ut de mest intressanta konkurrenterna och jämför systematiskt din produkt med konkurrenternas produkter.

Ett annat sätt att ta reda på hur man står sig i konkurrensen är att undersöka och jämföra sig med konkurrenternas starka och svaga sidor. Förslagsvis bör du undersöka

Bullet

konkurrenternas pris

Bullet

kvalitet

Bullet

varumärke

Bullet

leveranstid

Bullet

marknadsorganisation

Bullet

service

Bullet

design med mera

Tänk dock på att varje företag bör hitta sina egna parametrar för att jämföra det egna företaget och konkurrenterna.

Jämförelsen kan enkelt göras i en enkel matris med följande jämförelseparametrar:

+/- eller 0

när konkurrent och ditt företag är likvärdigt

+

om ditt företag har något bättre läge

++

om ditt företag har mycket bättre läge

-

om ditt företag har något sämre läge

- -

om ditt företag är i mycket sämre läge

Marknad - Konkurrenterna
Konkurrenterna
Konkurrentjämförelser
Information om konkurrentanalys
Konkurrenternas starka/svaga sidor
EFI-modellen


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida