Huvudtext

Lyssna och säg efter

Ordförklaringar

Nasalvokaler

Akut accent och cirkumflex

Intonation

Färgerna

Lånord

Substantiv

Substantivens genus

Om Montreal

Testa dig själv, glosor

Studiearbete 1

Intonation - Intonation

De som hör svenska utan att förstå språket, säger ibland att satsmelodin är "sjungande". Svenskar kan uppfatta andra språk som just "sjungande". Att använda rätt satsmelodi, intonation, är viktigt när man talar. Det är lätt att annars till exempel låta arg utan att veta om det.

Att det låter franskt när vi pratar franska är viktigare än att grammatiken är perfekt. Notre planète ger dig rika möjligheter att lyssna på franska. Utnyttja det, och säg efter med hög röst. Läs också hela texten i ett svep sedan du lyssnat på den.

Var ligger betoningen i dessa ord?

Svenska

kaffe - café
banan –
banan
Japan –
japan

Franska

café
banane
Japon
japonais

I franskan är alltid betoningen på slutet.

Vad händer när flera ord står tillsammans? Säg efter!

sept

sju

à sept heures

klockan sju

à sept heures du matin

klockan sju på morgonen

 

 

Sju behåller betoningen, medan betoningen i franskan alltid är i slutet.

Säg efter:

 

Elisabeth et Christian ne sont pas là.

Elisabeth och Christian är inte där.

Ils sont en vacances.

De är på semester.

Nos enfants parlent français sans accent.

Våra barn talar franska utan
accent.

Madame Fantapied travaille jusqu’à huit heures.

Fru Fantapied arbetar till
klockan åtta.

 

 

Betoningen i franskan ligger i slutet av varje ordgrupp. Ordgrupperna avdelas vanligen med kommatecken. Före kommatecken höjs tonen. Säg efter:

¦
Il achète un bifteck,

Han köper en biff,

 

¦
une bouteille de vin,

en flaska vin,

   

¦
des pommes de terre et des

potatis och frukt.

¨
fruits.

 
   

¦
Quand la pharmacie est fermée,

När apoteket är stängt

 

 

on sonne à la porte

ringer man på dörren

¨
du pharmacien.

till apotekaren.

   

¦¦
Demain, elle va partir en Espagne

I morgon åker hon till Spanien

¨
avec sa carte Interrail.

med sitt interrailkort.

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärande