Användningen av Internet har under det senaste decenniet genomgått
en närmast explosionsartad utveckling. Detta beror naturligtvis på
att fördelarna med mediet är många. Internet ger möjlighet
till effektiv global kommunikation. Via en hemsida kan även det lilla
företaget ge ett ”stort” intryck. En väl fungerande
hemsida ger bilden av att företaget är i linje med den moderna
teknologiska utvecklingen.
För ett importerande företag erbjuder Internet en rad möjligheter.
Vill man attrahera välrenommerade utländska leverantörer
med välkända varumärken är en bra hemsida ofta en
nödvändighet. Leverantören vill naturligtvis få ut
så stor försäljning som möjligt på importörens
marknad och ser gärna att denne ger sina kunder möjlighet till
snabb och effektiv kommunikation vi nätet. Vidare är hemsidan
ett utmärkt medium när det gäller att marknadsföra
nyheter, länka vidare till leverantören ifråga och hämta
hem teknisk information.
Emellertid måste importören vara överens med sin leverantör
om en Internet-policy som gör att båda drar fördel av
samarbetet. Det får exempelvis inte vara möjligt för importörens
tilltänkta kunder att handla direkt av leverantören från
en fastlagd prislista på nätet utan att importören åtminstone
ges möjlighet att köpa till betydande återförsäljarrabatter.