Vilka krav ställer leverantören på oss? Det är viktigt att både leverantör och importör
gör klart för varandra vilka krav och förväntningar
man har på varandra. Leverantören har sina förväntningar
avseende försäljningsvolymer och marknadsbearbetning. Importören
gör klokt i att tala om vad som är önskvärt beträffande
produktutbildning, marknadsstöd och kredittider.
Det bästa är om man kommer fram till något slags ”gentlemen´s
agreement” som täcker in alla viktiga detaljer. Det har visat
sig att oenighet om sådana i efterhand är en vanlig orsak till
samarbetsproblem.
Vilka krav ska vi ställa på leverantören? Att ta in en ny produkt innebär en ny situation. Man behöver
ofta en del hjälp i starten för att komma igång, vilket
förstås även ligger i leverantörens intresse. Vilken
assistans kan vi få? Ofta kan man göra överenskommelser
när det gäller att dela på marknadsföringskostnader,
leverantören har ofta kataloger och säljstödsmaterial.
Om produkten kräver tekniskt kunnande underlättar det om leverantören
ger oss produktutbildning. Kanske kan vi förhandla oss till litet
längre kredittider under den inledande tidsperioden. Det är
även viktigt att klargöra vem som står för risken
och därmed försäkringen under transporterna.