Kalligrafi
|
|
Kalligrafin
med sin mystiska och nästan "andliga"
skönhet som utvecklats från 600-talet
och framåt har en säregen dragningskraft
som lockar konstnärer än i dag. Även
som arkitektonisk utskyckning, i form av fasadreliefer
och väggdekor är kalligrafin vanlig.
Basmala, den muslimska trosbekännelsen (la
ilah illa allah...) eller olika korancitat är
vanliga motiv. Namnen Muhammed eller Imamen Ali
är också vanliga (kanske främst
i shiamuslimsk tradition). För att förstå synen
på kalligrafi som helig kan man jämföra med ikonmåleri.
Enligt gammal kristen tradition är ikoner mer
än bilder, de är laddade med helig kraft. På samma
sätt är de heliga orden laddade med kraft i muslimsk
uppfattning. Enligt gammal tro överförs kraften
om man löser bläcket i en korantext i vatten.
|
|
|
Det
finns fler än 20 olika kalligrafiska stilar. Några
av de mest välkända är nask och thuluth, två av
de sirliga och slingrande stilarna som man kanske
tänker på då man tänker på arabisk skrift. En
annan mycket gammal kalligrafistil är kufisk stil.
Namnet kommer av att den härstammar från staden
Kufa i Irak. Det finns flera varianter, men alla
kännetecknas av tjock tung skrift och regelbundet
geometriskt utseende. Till höger ser du den muslimska
trosbekännelsen skriven med den mest extrema kufiska
stilen som bygger på räta vinklar. |
|
|
|
Islamisk kalligrafi pryder såväl
tavlor, arkitektur och föremål som t.ex. moskélampor.
På moskélampor är ett vanligt "motiv"
vers 35 ur Sura 24, Ljusets sura. |
Se
texten i Ljusets Sura, vers 24 här |
|
|
|