Introduktion
till konst
|
|
Bildskapande
förekommer enligt en vanlig missuppfattning
inte i islamisk kultur. Bildförbud som ofta omtalas
av västerländska historiker ses av många
som en förvanskad sanning. Bildförbudet bygger
på det gammalestamentliga 1:a budordet. Till skillnad
mot vad man kan tro, så består den
islamiska konsten till stor del av figurativa
bilder. I mängder av väggmålningar,
bokillustrationer och dekorationer på hantverk
och andra föremål som bevarats från
700-talet ser man den islamiska bildkonstens utveckling
och påverkan från bl.a. kinesiskt,
persiskt och kristet måleri. |
|
Den
kultur där Islam föddes var en nomadkultur
med poesi som högsta konstart. Under det
Muslimska rikets storhetstid kom man alltmer i
kontakt med bildkonst, vilket man införlivade
i sin kultur. Förkärleken för det
ornamentala, med harmoniska och geometriska former
är dock bevarad ända till modern tid. Om man tittar
på en av de mest traditionella islamiska konstformerna,
så strävar konstnären även där efter bild och
form. Det är t.ex. vanligt att skriva den heliga
texten "I Guds den barmhärliga benådarens
namn" i form av en fågel eller annan form.
På Arabiska kallas detta uttryck Basmala.
(bi-esm-allahi). I moskéer helt utan bilder är
utsmyckningarna överdådiga med skrift och ornament
i vackra färger, sten reliefer m.m. I Klippmoskén
har dessutom man använt sig av vackert marmorerad
sten som man delat i två spegelvända bitar som
lagts intill varandra. I dessa geometriska naturens
former kan man se gaseller, växter och andra former.
|
|
|
|
|