6 Kultur Språk och kultur Introduktion till konst Skriv ut Skriv ut

Introduktion till konst

 
Bildskapande förekommer enligt en vanlig missuppfattning inte i islamisk kultur. Bildförbud som ofta omtalas av västerländska historiker ses av många som en förvanskad sanning. Bildförbudet bygger på det gammalestamentliga 1:a budordet. Till skillnad mot vad man kan tro, så består den islamiska konsten till stor del av figurativa bilder. I mängder av väggmålningar, bokillustrationer och dekorationer på hantverk och andra föremål som bevarats från 700-talet ser man den islamiska bildkonstens utveckling och påverkan från bl.a. kinesiskt, persiskt och kristet måleri.
 
Den kultur där Islam föddes var en nomadkultur med poesi som högsta konstart. Under det Muslimska rikets storhetstid kom man alltmer i kontakt med bildkonst, vilket man införlivade i sin kultur. Förkärleken för det ornamentala, med harmoniska och geometriska former är dock bevarad ända till modern tid. Om man tittar på en av de mest traditionella islamiska konstformerna, så strävar konstnären även där efter bild och form. Det är t.ex. vanligt att skriva den heliga texten "I Guds den barmhärliga benådarens namn" i form av en fågel eller annan form. På Arabiska kallas detta uttryck Basmala. (bi-esm-allahi). I moskéer helt utan bilder är utsmyckningarna överdådiga med skrift och ornament i vackra färger, sten reliefer m.m. I Klippmoskén har dessutom man använt sig av vackert marmorerad sten som man delat i två spegelvända bitar som lagts intill varandra. I dessa geometriska naturens former kan man se gaseller, växter och andra former.
 
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2004