Modul 2 - Export
Nuläge
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Alla företag har sina egna unika förutsättningar för att lyckas med export. Innan man drar igång en exportsatsning bör man sätta sig ned och se över hur företagets situation ser ut idag och vad de egna förutsättningarna för export verkligen är.

Utgå från dina egna förutsättningar och starka sidor och försök hitta en nisch på marknaden som du kan utveckla och där ni kan bli bättre än alla andra. Nulägesanalysen bör ge dig ett tydligt svar på hur exportmognaden i företaget ser ut. Ni bör få kunskap om produkterna är mogna för att släppas på en ny marknad eller om företaget kommer att klara av att hantera de nya rutiner och utmaningar som exporten kommer att innebära.

Ett gott råd är att vända sig till någon av de exportfrämjande aktörerna som kan hjälpa dig med att genomföra nulägesanalysen till exempel Exportrådet, ALMI Företagspartner, Handelskammaren, Euro Info Centre och Tullverket.

Nuläge - stödfrågor.doc

   
Exportutveckling i mindre företag Produkt-/Marknadsmatris