Modul 2 - Export
Produkt-/Marknadsmatris (P/M matris)
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Bilden visar en pm-matris.

En produkt/marknadsmatris är en viktig del i arbetet med att analysera ditt företags utbud av produkter och marknader. Den kommer att följa med som en röd tråd i hela internationaliseringsprocessen, utvecklas, kompletteras och förändras genom de olika arbetsstegen.

Denna matris är lätt att använda och ger en bra översikt över de marknader och kunder som ert företag vänder sig till. Matrisen kan också användas till att se vilka nya eller outnyttjade möjligheter det finns för företaget på marknaden. Marknader som du ännu inte bearbetar men där dina produkter/tjänster skulle ha en marknad eller där marknaden bearbetas men kan kompletteras med produkt/tjänst.

Marknadsaxeln delas in i olika marknadsegment och produktaxeln delas in efter produkt eller tjänst.

Om man ska lyckas internationellt som företag måste affärsidén vara smal. Fokus och export är egentligen två sidor av samma mynt. De som lyckas är de som vågar välja bort och säga nej. Ett mycket starkt fokus på en produkt eller tjänst parat med en medveten internationell expansion kan bli rena krutdurken. Är företaget rätt ute och timingen är rätt kan tillväxten plötsligt explodera.

   
Nuläge SWOT-analys