Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Nationellt centrum för flexibelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Kulturmöten
Översikt
Kultur och språk
Uttal
Läslogg
 
Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Lektion 1

Vad är betoning för någonting? Om man talar om ordets betoning menar man ordets tonhöjdsförändringar det vill säga ordets meloditoppar. När du vet var ordet har sin betoning eller betoningar (det kan maximalt finnas två meloditoppar per ord) blir också stavelsernas längd och ordets olika tryck på rätt plats. Låt oss ta ett exempel:

Klicka här för att se exemplet

Vi ska börja med alfabetet.

(När man klickar på bokstaven hör man hur den uttalas, dessutom ser man under bokstaven hur ordet bokstaveras när det uttalas, man ser "munbilden" och om vokalen är lång eller kort.)

(= Vokalen uttalas som lång)

(= Vokalen uttalas som kort)

Övning 1:
Nu får du öva. Lyssna och anteckna bokstäverna du hör på ett papper.

Svaren hittar du här.

Övning 2:
Nu är det din tur att säga bokstäverna högt. Säg en bokstav i taget av följande ord för någon och jämför ditt ord med det kompisen har skrivit ner. Om orden ser olika ut försök igen och försök den här gången verkligen att tänka på uttalet av varje bokstav.

1. uttryck
2. symbol
3. huvudfigur
4. verklighetsförankrad
5. västerländsk
6. hustru
7. uppfattning
8. levnadsförhållanden
9. synnerligen
10. gudomlig

För att höra de rätta uttalen klicka här.

Gå vidare till Lektion 2...

 
 
CFL