Stolpdiagram
| Histogram
| Stapeldiagram
| Cirkeldiagram
Det
finns många typer av diagram som man kan visa resultatet
med. Här visas några av dessa. I din lärobok
finns det några fler typer som du också skall
kunna läsa av.
Stolpdiagram
Ett
stolpdiagram visar frekvenserna av rangordningsbara observationer
(dvs tal) som "stolpar" eller vertikala streck.
Ex:
När tolv matcher var spelade i en bandyserie var antalet
matcher med visst antal mål fördelade enlig nedanstående
diagram.
Vi
ser att två matcher blev mållösa, i tre matcher
gjordes ett mål och så vidare.
Histogram
Ett
histogram visar frekvensen av observationer av en rangordningsbar
storhet inom ett intervall. Att dela in observationerna i
intervall kallas för att klassindela materialet.
Alla intervall skall vara lika stora.
Histogrammet
ovan visar hur många vedträn, med en längd
inom ett givet intervall, som det fanns i en vedtrave. Histogramet
visar att det var 15 vedträn i längder mellan 35
cm och 36 cm, 35 vedträn i längder mellan 36 cm
och 37 cm och så vidare.
Stapeldiagram
För
att relatera frekvenser till observationer som inte är
rangordningsbara t ex egenskaper, platser, företeelser
etc kan stapeldiagram användas.
Stapeldiagrammet
ovan visar resultatet från ett prov i MaA. Vi ser att
två elever fick betyget IG, åtta elever fick betyget
G och så vidare.
OBS!
Ingen pil på den horisontella
axeln.
Cirkeldiagram
Ett
cirkeldiagram är bra när man vill visa relativ frekvens.
Storleken på varje cirelsektor visar andelen varje post
utgör av hela materialet.
Diagramet
nedan visar tex hur stor andel av den totala konsumtionen
av apelsiner som befolkningen Svealand, Götaland respektive
Norrland står för.
(Diagrammet
är fingerat)
Fundera
på:
Vem äter mest apelsiner, en genomsnittlig invånare
i Norrland, Svealand eller Götaland?
|