Personlig
stil/etik: Skapa förväntan hos kunden
|
||
Skall du bli en bra säljare måste du ärligt vara intresserad av din kunds problem och behov. Du kan aldrig lura en kund! Din kropp kommer att ge fel signaler. Ett sant intresse från din sida skapar förtroende, speciellt om du även är lyhörd och därmed har förståelse och kunskap om din kund. Detta oavsett om du säljer varor, tjänster eller ”över disk”. Du måste tro på din produkt till 100 %. Annars kommer inte kunden att göra det. Din förväntan måste föras över till kunden så att han får en förväntan på din produkt. Ytterligare en svårighet; risken att få ett nej. Du måste tro på dig själv! Peppa dig därför före ett möte. Det ger dig rätt röst, blick och kroppsspråk. Vad skulle du egentligen helst av allt vilja sälja? Vad passar dig? Är du rädd att bli avvisad? Ta det inte personligt! Varje nej innebär att du är närmare ett ja! Kunden säger inte nej till dig. Kunden säger nej till:
|
|||||||||||||||