Personlig stil/etik: En bra säljare
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 


Svårt att sälja? Varför?

Varför är det svårt att identifiera sig med en säljare?
Jo, för att några få prackar på kunderna varor de ej behöver. Dessa förstör bilden av en säljare och är inte lyckosamma i längden. Då kunderna inte kommer tillbaka, måste de hela tiden jaga nya. Det är dyrt.

En bra säljare
En bra säljare vill att kunden först och främst skall bli nöjd och komma tillbaka (sanningens minut). Det är ett tecken på att kunden har förtroende för säljaren. Ju längre tid du kan få repetitionsorder, desto lönsammare är kunden. Det är till exempel lönsammare att öka ”livslängden” på en kund än att skaffa en ny.

Tala sanning och håll alla, även små, givna löften.

Tänk på att säljaren är viktig – utan honom är produkten värdelös!

Vad är det då som är viktigt för att bli en bra säljare?
Du blir automatiskt en dålig säljare om du inte tror på dig själv, produkten, eller om du inte tycker om vad du gör!

Syssla därför med det du tycker om!
Låter det förnuftigt?

Bullet

Tyck om kunden

Bullet

Var kunnig

Bullet

Tro på dig själv

Bullet

Tro på din produkt

Säljteknik - Personligstil/etik
En bra säljare
Skapa förväntan hos kunden
Köpbehov
Analysera efter varje besök


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida