Ska man börja
importera finns tre vägar att gå när man ska försäkra
sitt gods.
|
Ett sätt är att kontakta det försäkringsbolag
man anlitar privat. De flesta av de större försäkringsbolagen
tecknar varuförsäkring. Priserna kan emellertid variera
och det kan vara lönsamt att jämföra olika alternativ. |
|
Ett annat sätt är att kontakta en försäkringsmäklare.
Mäklarna har kontakter hos alla stora bolag och kan lätt
jämföra olika priser. Mäklaren får provision
från försäkringsbolaget på de försäkringar
han förmedlar vilket gör att försäkringen inte
blir dyrare för försäkringstagaren. |
|
Ett tredje sätt är att gå via den speditör
som tar hand om transporten. De flesta speditörer har avtal
med något försäkringsbolag och arbetar som ombud
för detta. |
Vad gör man om godset är skadat?
Vissa skador ser man redan vid ankomsten. Om så är
fallet noterar man detta lämpligen redan på fraktsedeln. Det
kan hända att endast emballaget är skadat, men att öppna
en sändning tar tid och fraktförare är ofta stressade och
har inte tid att vänta. Gör man en snabb notering kan man åberopa
denna om det visar sig att även godset fått skador.
Upptäcker man fel efter mottagandet ska detta anmälas omedelbart,
både till transportören och försäkringsbolaget. Man
gör bäst i att inspektera godset snarast efter ankomst, då
reklamationsfristerna är relativt korta.
Nedan ser du vilka frister som gäller för respektive transportsätt.
Transportsätt |
Reklamationsfrist |
Sjögods |
3 dagar |
Flyg |
7 – 14 dagar |
Järnväg |
7 – 10 dagar |
Bil |
7 dagar |
Post |
7 dagar |
|