Modul 3 - Import
Återförsäljaravtal
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Det finns ett flertal standardavtal för återförsäljare, såväl svenska som internationella. Ett avtal bör innehålla klausuler beträffande:

Geografiskt område, vilket bör definieras tydligt.

Definition av produkten som ska säljas.

Giltighetstider, uppsägningstider och grunder för uppsägningar i förtid.

Produktansvar, vilket kan medföra skadestånd om återförsäljaren marknadsfört den som egen produkt

Minimikvantiteter det vill säga om tillverkaren vill att återförsäljaren ska utfästa garantier för att köpa en viss volym eller om tillverkaren åtar sig att leverera en viss minikvantitet.

Konkurrensbegränsningar, vilket kan innebära att återförsäljaren åtar sitt att inte marknadsföre konkurrerande produkter. Däremot kan leverantören enligt lag inte bestämma återförsäljarens priser. Cirkaprislistor eller prisrekommendationer kan dock under visas förutsättningar förekomma.

Lagerhållning om återförsäljaren ska hålla ett visst minimilager av såväl färdiga produkter som reservdelar

Service och reklamationer.

Marknadsstöd, marknadsföring och användandet av varumärken.

Hur eventuella tvister ska lösas och vilken lag som ska tillämpas. Denna klausul blir förhoppningsvis aldrig aktuell för tillämpning. Blir den det innebär detta med största sannolikhet att samarbetet slutat fungera.

   
Återförsäljare eller handelsagent? Agentavtal