Om antalet kunder är mycket begränsat och produkten är
mycket komplex och kräver stor kundanpassning talar det mesta för
att sälja direkt på export. På så
sätt kan du få bättre marginaler än om du de delar
med dig till något mellanled. Om du till exempel tillverkar och
säljer pakethållare till cyklar bearbetar du således
cykelfabrikanterna där det totalt på marknaden kanske finns
10 stycken i Tyskland och 15 stycken i Italien.
Är din produkt däremot väldigt standardiserad som till
exempel papper eller pennor och dylikt och antalet kunder är mycket
stort kan ett handelshus vara en bättre lämpad
distributionsform.
Vill du snabbt komma ut på marknaden och få en bra volymökning
på relativt kort tid väljer du kanske agent eller distributör.
Produkten kräver troligen viss anpassning med ett relativt stort
kundunderlag.
Att själv etablera sig på en ny marknad med egen närvaro
genom eget säljbolag eller tillverkningsbolag kan
vara ett naturligt steg efter ett antal år med agent eller distributör
när försäljningsvolymen är tillräckligt stor
så att en investering bär sig. |