När du kommit så här långt är det dags att
fundera över hur du lämpligast närmar dig marknaden, det
vill säga vilken distributions- eller marknadskanal som bör
vara aktuell i ditt fall.
De vanligaste distributionsformerna du kan välja mellan är
att antingen exportera direkt till slutkund, genom representant på
marknaden, via egen filial eller försäljningsbolag.
Vilken distributionsform eller marknadskanal du skall välja handlar
till en del om hur stort det potentiella antalet kunder är. Det beror
också på den information och kunskap du samlat in om kundernas
beteende och köpmönster, hur distributionsförhållandena
ser ut, produktens egenskaper och andra omständigheter. Kanske väljer
du att kombinera flera av dessa kanaler, eller olika lösningar för
olika områden eller regioner i ett land.
Att använda en mellanhand som agent eller distributör har sina
fördelar. Skillnaden att använda en agent är att denne
säljer på provisionsbasis medan en distributör köper
dina produkter och kan sälja dem vidare under eget eller under ditt
varumärke. Distributören blir med andra ord ägare av dina
varor till skillnad mot agenten som förmedlar affären mot en
avtalad provision. Agenten skyddas dessutom i en särskild agentlagstiftning.