tillbaka

Tvåvägsmedia - Telefon

Användandet av telefonbaserad audioteknologi har blivit allt mer vanligt inom distansutbildning och i vissa länder t ex Kanada, spelar den en central roll i distansundervisningen. Den används ofta i språkkurser, men kan även med fördel ingå i diskussionsmoment i t ex samhällskunskap. Telefonkonferens är en tjänst som tillhandahålls av Telia m fl. teleoperatörer.

Se även Mitthögskolans Flexwebb: http://www.forv.mh.se/iser/flexwebb/larandemedier/larandemain.htm

Tillgänglighet: Den förutsätter ingen annan utrustning bland deltagarna än en vanlig telefon och är därför lättillgänglig för de flesta.

Kostnad: Telefonkostnader kan vara betydande för institutioner när det gäller individuella elevkontakter och ökar med ökat antal elever. I de flesta fall betalar eleven själv uppringningskostnaden för telefonkonferenser medan institutionen betalar kostnaden för bryggan osv. Om man jämför kostnaden för en telefonkonferens med resekostnader, så är den betydligt billigare och i framtiden torde kostnaden var ännu lägre när IP-baserad telefoni (Internet Protocol) utnyttjas.

Lärande och interaktivitet: Telefonkontakt främjar tvåvägskommunikation mellan elev-läraren och elev-elev. Den är en viktig form av kontakt mellan läraren och eleven och genom användandet av en 'telefonbrygga,' kan den utnyttjas för gruppdiskussioner/seminarier. Telefonkonferenser ger möjlighet till möte och dialog i s k realtid (synkront) och är många gånger ett alternativ till fysiska träffar.

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Deltagarelistan
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande