Vilken teknik man väljer att använda är inte
huvudsaken: viktigare är frågan om hur och vad
man vill att eleverna ska lära sig. Och framförallt
var? Värdet av många tekniker ligger i att de gör
det möjligt för lärare och de studerande att
vara på olika platser och kanske vid olika tidpunkter.
Teknik kan aldrig ersätta läraren men den kan användas
för att förbättra kvalitén på
utbildningen och överbrygga avståndet mellan den
studerande och läraren i flexibelt lärande, som
ger flera människor möjlighet att studera.
Att hålla sig lugn inför teknik
Just nu hör vi termerna e-lärande, webbutbildning,
eller online-utbildning, trådlöst Internet, fickdatorer
och 'Bluetooth' teknik osv. Inom de närmaste åren
kommer e-böcker, "smart-papper" studier, digitala
dialoger (eller något liknande) för att visa att
vi använder bokliknande material; förutom att boken
kommer att innehålla digitaliserad information som kan
laddas ned till förändringsbara "smart-papper"
sidor allt eftersom den studerande behöver nya dokument
(Men vi kommer fortfarande att behöva smarta hjärnor!).
Så vilken typ av teknik vi använder är inte
lika viktigt som hur vi blandar teknik. Och blandningen av
hårdvara och mjukvara är inte lika viktig som integrationen
av var och ens funktioner. Blandningen måste passa in
i elevens inlärningsmönster och inte kontrollera
den. Detta är en "elegant" effekt - ett effektivt
användande av ansträngningen utan onödiga distraherande
faktorer; något liknande en katt, eller hur?
Klicka på katten och prova metaforen.
Utbildare av kritiska, självständiga människor
granskar vilken inlärningsteknologi som helst och frågar
efter elegans: hur lätt och säkert kan en teknik
sammankoppla hjärnor och känslor, inte trådar
och lådor? De utformar också blandningen av inlärningstekniker
- en del som hjälp för de studerande att införskaffa
den nödvändiga information de behöver för
att studera, och andra tekniker för att göra dialogen
om hur informationen ska användas möjlig (t.ex.
telefon, eller webb-baserade gruppdiskussioner, eller "face-to-face"
prat).
Medier och tekniker
Det är kanske bra att börja med en förklaring
av termerna media och teknik. Termen media används för
att beskriva en generisk kommunikationsform som associeras
med särskilda sätt att representera kunskap. Varje
media har inte bara ett unikt sätt att representera kunskap
men också sitt eget sätt att organisera det: böcker,
video- och ljudkassetter alla presenterar information linjärt
medan datorer kan presentera relationer och bereda alternativa
studievägar. Ett enskilt media som t ex television, kan
förmedlas av flera olika tekniker (satellit, kabel, video
osv).
De fem viktigaste medierna inom utbildning är:
Direkt kontakt, ansikte-mot-ansikte
Text (inklusive grafik)
Audio
Television
Datorbaserade lösningar
Varje media kan användas på olika sätt och
differenserna inom media kan vara större än mellan
medierna. De olika medierna kan användas i flera undervisningsstrategier.
En annan viktig skillnad är mellan tekniker som är
envägs- och de som är tvåvägstekniker,
d.v.s. de möjliggör tvåvägskommunikation
mellan människor.
Medier
Tekniker
Envägsapplikation
Tvåvägsapplikation
Text
Tryck - papper och böcker
Datorer
Kursmaterial o.s.v.
Brevskola eller korrespondens
med en handledare/lärare
Audio
Kassetter
Radio
Telefon
Självstudier via
kassetter eller radio
Kontakt med lärare
per telefon. Enskild handledning eller telefonkonferenser
Television
TV-sändningar
Satellit
Kabel
Video kassetter
Video konferens
Utbildningsprogram via
TV eller video kassett
Interaktiv TV Videokonferens
Dator-baserad
Datorer Bredband Multimedia
cd-rom Internet Trådlös Internet och mobila
lösningar
Databaser Multimedia
cd-rom Internet-baserad utbildning utan handledning
Internet-baserade, lärarledda
kurser E-post Datorbaserade konferenser Chat Interaktiva
multimedia program
Man kan fråga sig om datorer är teknik eller media?
Skillnaden blir allt mer skiftande med nya tekniker som IP-baserade
videokonferenser och telefoni och är av mindre vikt när
flera funktioner integreras i samma system.
Vilka kriterier kan vi använda för att vägleda
vårt val av teknik? Tony Bates föreslår sex
kriterier i sin bok "Technology, Open Learning and Distance
Education"
Tillgänglighet och användarvänlighet:
är tekniken lättillgänglig för eleverna?
Hur lätt är den att använda?
Kostnad: hur mycket kostar tekniken - inte bara kurs utvecklingskostnader
men även löpande kostnader för underhåll
osv.
Lärande: Vilken typ av lärande eftersträvas?
Vilken teknik främjar förståelse bäst?
Interaktivitet: vilken typ av interaktivitet främjar
denna teknik?
Organisation: finns det några organisatoriska hinder?
Hastighet: hur lätt och hur snabbt kan kurser/material
presenteras i denna teknik? Hur lätt är det att
uppdatera/byta material?
Ett sjunde kriterium kan också nämnas: nyhet.
Det är många gånger frestande att använda
den senaste tekniken men det är klokt att utnyttja ny
teknik endast när du tror att den är effektivare,
säkrare eller billigare än existerande tekniker.
"The experienced concert-goer often avoids the first
performance" Liz Burge
Följande tabell visar en summering
av de fördelar och nackdelar de olika teknikerna har
inom flexibelt lärande.Klicka på varje media för
att få mera information och exempel.