Modul 2 - Export
Affärsplan - introduktion
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

När ni arbetat igenom processen kan det vara lämpligt att sammanställa materialet genom att skriva en affärsplan om export. Här följer ett antal rubriker som affärsplanen kan och bör innehålla. Affärsplanen ska inte vara någon hyllvärmare utan den röda tråden i ert exportarbetet. Om förutsättningarna förändras eller nya möjligheter dyker upp kan ni gå tillbaka till planen och stämma av eller justerar inriktningen på exportverksamheten. Ni bör årligen gå igenom och uppdatera affärsplanen så att förutsättningarna är aktuella.

Här följer lite förslag på rubriker för er affärsplan - export.

Affärsplan - mall

Nuläge

Affärsidé

 

Företaget

 

SWOT-analys på företaget

 

P/M-matris

 

Vision (för företaget totalt)

     

Varför?

Lista (redovisning av exportmotiv)

     

Vem?

Vem är slutkunden?

     

Vad?

P/M-matrisen med fokusering på valda produkter

 

Identifierade kundfördelar

 

Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser

     

Vart?

Preliminära marknadsval, nyckeltal

 

Prioriterade marknader, checklistor

 

Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser

     

Hur?

Val av etableringsform

 

Partnerkrav

 

Avtal

 

Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc.)

 

Nettoresultatkalkyl

 

Finansiering

     

När?

Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad)

 

Mål

 

Uppföljning

   
Finansiering - introduktion Insändningsuppgift 1