Modul 2 - Export
Vart? - Introduktion
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Vart ska ni då exportera era produkter? Kanske har ni fått en förfrågan efter att ha varit med på någon mässa där er kontakt vill börja sälja era produkter i Tyskland eller Japan. Ska ni ”hoppa på tåget” och börja sälja till någon av dessa marknader redan nu?

Kommer förfrågan oväntat, utan att ditt företag känner sig förberett och insatt i vad affären innebär, bör ni avvakta med att lämna offert eller genomföra affären tills ni har mer information för att ta ett väl genomtänkt beslut. Ta reda på mer om kunden genom nätverk som Exportrådet, Handelskammaren, Euro Info Centre. Var dock noga med att inte ”stänga dörren helt” om det skulle visa sig att kontakten är intressant för framtida samarbete och kan leda till nya goda affärer. Om företaget är seriöst intresserat av dina produkter kan ett första steg vara att leverera en provorder så att ni tillsamman kan se vilka förutsättningarna på marknaden är.

Men en första fråga ni bör fundera över i det här läget är om Tyskland eller Japan är rätt marknad att börja med för just ditt företag? För att ta reda på detta behöver du undersöka marknaden lite närmare och jämföra den med ett antal andra potentiella marknader, ett så kallat preliminärt länderval. Det kan visa sig att Norge eller någon annan närliggande marknad är mer lämplig för er att börja på än vad Japan är.

   
Vad? - Introduktion Preliminärt länderval