Kvalitets-säkring
Kvalitets-instrumentet

Kvalitetsinstrumentet

Tillsammans med konsultföretaget Evaluate AB har vi utvecklat en webbenkät som elever på alla våra kurser får fylla i slutet av en kurs. Enkäten är av s.k. Likertmodell vilket betyder att respondenterna i olika grad på en femgradig skala instämmer med vissa påståenden.

Enkäten innehåller 39 frågor fördelade på fyra huvudområden: 1) det sociala samspelet, 2) datorlösningar, 3) elevstöd samt 4) studievägledning.

Område 1 kan i sin tur delas in i tre delområden (attityder till det sociala samspelet, det sociala samspelet i lärandet och fysiska träffar), område 2 i två delområden (användarvänlighet och lärandeaspekter) och område 3 i två delområden (mentorskap och handledarskap).

Inom varje område och delområde finns ett antal frågor som behandlar samma tema. Väger man ihop svaren på alla frågor inom respektive område kan man få en översiktlig bild av hur eleverna som besvarat enkäten förhåller sig till t.ex. kursens datorlösningar eller till det elevstöd som lärarna erbjudit. Dessa översiktliga bilder ges genom medelvärden där 1,0 är det sämsta möjliga kvalitetsbetyget och 5,0 det bästa. Huvudområdena ger den vidaste överblicken.

Vill man analysera enkätmaterialet mer i detalj kan man välja att titta på medelvärdena för delområdena (t.ex. handledarskap eller mentorskap) eller studera medelvärdet på varje fråga för sig.


Uppföljning genom enkäter handlar om att ställa rätt frågor på rätt sätt. För att ställa de rätta frågorna har vi tillsammans med Evaluate (som haft kontakt med flera pedagogiska forskare) valt ut de frågeområden som visat sig vara särskilt viktiga i det webbaserade lärandet. Exempelvis har modern pedagogisk forskning visat att det sociala samspelet mellan lärare och elever och elever emellan är mycket viktigt i lärandeprocessen. Samtidigt är det på den här punkten som det webbaserade lärandet har sina största brister. Av den anledning har vi i enkäten särskilt velat studera hur eleverna uppfattar och värderar det sociala samspelet i lärandet.

Datorlösningarna är självklart viktiga i det webbaserade lärandet. Enkäten innehåller därför frågor avsedda att mäta huruvida eleverna klarar av att använda dem tekniskt och hur de använder dem i sitt lärande. Hur samspelet mellan våra lärare och eleverna fungerat mäter vi inom ramen för de frågor som behandlar elevstöd i form av mentorskap och handledarskap. Mentorskapsfrågorna relaterar till det sociala samspelet mellan lärare och elev, medan handledarskapsfrågorna handlar om lärarnas förmåga att handleda eleverna i deras studier.

Frågorna om studievägledning är viktiga, och är avsedda att utröna om eleverna tycker sig ha fått den kurs de förväntat sig och om kursen varit lagom krävande; d.v.s. om de fått adekvat information om vad det är för en kurs de ska läsa.

Att formulera frågor så att de verkligen går att besvara och analysera på ett bra sätt är svårare än vad man kanske tror. En grupp av våra lärare och administratörer har tillsammans med Evaluate AB under flera timmar slipat på formuleringarna för att få dem så träffsäkra som möjligt. Därefter har alla frågor testats på en två grupper elever och reviderats på basen av intervjuer med dessa elever.

Själva enkäten är också uppbyggd i enlighet med erfarenheter från statistisk forskning. Exempelvis har vi för att undvika att enkäten besvaras slentrianmässigt valt att inte ha frågor inom samma område i följd, och vissa påståenden är omvända så att en femma (instämmer helt) är någonting negativt. Detta innebär att respondenterna noggrant måste läsa varje fråga innan de besvarar den.

Vårt bildspel om enkäter och bearbetning av dessa visar exempel på hur en uppföljning kan gå till.

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Deltagarelistan
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande