|
|
Betygskriterier
Skolverket har fastställt vilka kriterier som
gäller för de olika betygen G
(godkänd), VG (Väl
godkänd) och MVG (Mycket
väl godkänd). Dessa gäller för samtliga
som läser Matematik D.
|
|
Kriterier
för betyget Godkänd
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder
och tillvägagångssätt för att formulera och lösa problem
i ett steg.
- Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt
som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner
samt utför beräkningar på ett sådant sätt att det är möjligt
att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.
- Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna fakta
och härledningar eller bevis.
Kriterier
för betyget Väl godkänd
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder,
modeller och tillvägagångssätt för att formulera och lösa
olika typer av problem.
- Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang såväl
muntligt som skriftligt.
- Eleven gör matematiska tolkningar av situationer eller
händelser samt genomför och redovisar sitt arbete med logiska
resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner
på sådant sätt att det är lätt att följa, förstå och pröva
de tankar som kommer till uttryck såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar och lösning
av olika typer av problem och använder sina kunskaper från
olika delområden av matematiken.
- Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts
genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom
några olika områden.
Kriterier
för betyget Mycket väl godkänd
- Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer generella
metoder och modeller vid problemlösning samt redovisar en
klar tankegång med korrekt matematiskt språk.
- Eleven analyserar och tolkar resultat från olika typer
av matematisk problemlösning och matematiska resonemang.
- Eleven deltar i matematiska samtal och genomför såväl
muntligt som skriftligt matematiska bevis.
- Eleven värderar och jämför olika metoder, drar slutsatser
från olika typer av matematiska problem och lösningar samt
bedömer slutsatsernas rimlighet och giltighet.
- Eleven redogör för något av det inflytande matematiken
har och har haft för utvecklingen av vårt arbets- och samhällsliv
samt för vår kultur.
|
|
|
|